نگاهی اجتماعی به حدیث و قاعده سلطنت با رویکردی به آثار عملی آن با رویکرد مقارن
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
عبدالله امیدی فرد
1
,
اکبر نجم
2
1 - دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: قاعده سلطنت, مشرع, تصرف قانونی,
چکیده مقاله :
یکی از قواعد مشهور و پرکابرد در فقه، قاعده سلطنت است و مهمترین دلیل آن در کنار ادله ای همچون بنای عقلا، آیات قرآن و روایات خاص، حدیث «الناس مسلطون علی اموالهم» می باشد. این حدیث و به تبع قاعده از دو جهت سندی و دلالی دچار چالش های متعددی هستند. از حیث سندی دو رویکرد سلبی و ایجابی نسبت به آن وجود دارد و از حیث دلالی نیز معانی متعددی از جمله اخباری بودن تا جعل سلطه شرعی مطلق نسبت به آن بیان شده است. عده ای این قاعده را در تسلط بر بدن نیز جاری نموده و در نتیجه فروش اعضای بدن فرد توسط وی را جایز دانسته اند؛ این اثر که یکی از آثار اجتماعی متفرع بر قاعده است دارای تبعات سوء اجتماعی نیز بوده است. این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیق با فقه اهل سنت نوشته شده است به دنبال اثبات این فرضیه است که این حدیث از حیث سندی مخدوش و از حیث دلالی صرفا تایید تصرفات مالکان در اموال خویش در حیطه تصرفات شرعی و قانونی می باشد و نمی توان به این حدیث در مقام شک در وجود شرط یا جزئی در معاملات، تمسک نمود و در نهایت با اشاره به عدم جواز تمسک به قاعده در تسلط به نفس و اعضای بدن، به آثار اجتماعی این نوع تمسک اشاره می کنیم.
One of the most famous and widely used rules in jurisprudence is the rule of sovereignty, and its most important reason, along with evidence such as the foundations of reason, verses of the Quran, and specific narrations, is the hadith "People are in control of their property." This hadith and the rule, in turn, are subject to numerous challenges from both anecdotal and interpretative perspectives. In terms of narration, there are two negative and positive approaches to it, and in terms of interpretation, several meanings have been expressed regarding it, including being anecdotal to forging absolute religious authority. Some have also applied this rule to control over the body, and as a result, they have considered it permissible for an individual to sell his body parts; this effect, which is one of the social effects derived from the rule, has also had negative social consequences. This article, which is written in a descriptive-analytical manner and with an approach to adapting to Sunni jurisprudence, seeks to prove the hypothesis that this hadith is a distorted document and, in terms of evidence, merely confirms the owners' possessions of their property within the scope of legal and religious possessions, and this hadith cannot be relied on as a basis for doubting the existence of a condition or a detail in transactions. Finally, by referring to the impermissibility of relying on the rule in controlling oneself and body parts, we refer to the social effects of this type of holding on.