نقش تجارت الکترونیک بر بهبود رفاه مردم ایران
محورهای موضوعی :
سید حسن قوامی
1
,
سید عبدالرحیم شیرزادی
2
1 - عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
2 - گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: کلیدواژه: تجارت الکترونیک, رفاه اجتماعی, رفاه اقتصادی, رفاه عاطفی.,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین فرصتهاي به وجود آمده براي تسهیل تجاري و افزایش رقابت در سطح جهان استفاده از فناوري نوین اطلاعات و ارتباطات است. تجارت الکترونیکی به عنوان مهمترین محصول و زاییده این فناوريهـاي نـوین میتوانـد فرصت مناسبی را براي کشورها در مبادلات داخلی و بـینالمللـی فـراهم نمایـد. امـروزه بـا پیشـرفت روزافـزون و رشـد چشمگیر ابزارها و تکنولوژيهاي ارتباطی مدرن و جایگزینی بسیاري از فعالیتهاي سـنتی در بخـش تجـارت، حرکـت از سوي تجارت سنتی به سوي تجارت نوین (الکترونیکی) آغاز شده است. از سوي دیگر افزایش رفاه یکی از مهمترین تمایلات کـه بشـر همواره در پی آن بوده است. به طوريکه یکی از اصول اولیه علـم اقتصـاد، افـزایش رفـاه در قالـب افزایش مطلوبیت افراد میباشد. بنابراین بررسی تاثیر و رابطه بین تجارت الکترونیک به عنوان یکی از امکانات فناوری جدید و رفاه افراد یک جامعه حائز اهمیت میباشد. در این راستا این مطالعه به بررسی اثر تجـارت الکترونیکـی بر رفـاه مردم (سطح اجتماعی، سطح اقتصادی و سطح عاطفی) مـیپـردازد یا بهعبارتی بهدنبال پاسخ به این سوال است که آیا تجارت الکترونیک بر رفاه مردم تاثیر دارد؟ فرضیه تحقیق این است که تجارت الکترونیک بر رفاه مردم تاثیر معنیداری دارد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید دانشگاهی،کارشناسان و خبرگان حوزه تجارت الکترونیک در دانشگاه علامه طباطبائی میباشد که به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری تمام شماری به تعداد ۷۰ نفر نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای ارزیابی مدل پژوهش، از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد تجارت الکترونیک بر رفاه تاثیر معنی داری دارد، بر این اساس نتایج پژوهش فرضیه تحقیق را تایید کرده است. بنابراین توصیه تحقیق این است که بر اساس یافتههای تحقیق دولت از محل درآمدهای تجارت الکترونیک خدماتی را برای شهروندان فراهم آورد تا احساس رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند و سطح زندگی و رفاه آنها بهبود یابد.
S.H.ghavami S.A.R. Shirzadi Abstract One of the most important opportunities to facilitate trade and increase competition in the world is the use of new information and communication technology. E-commerce as the most important product and product of these new technologies can provide a good opportunity for countries in domestic and international exchanges. Today, with the ever-increasing progress and the significant growth of modern communication tools and technologies and the replacement of many traditional activities in the trade sector, the movement from traditional trade to new (electronic) trade has begun. On the other hand, increase well-being one of the most important inclinations that mankind has always sought. So that one of the basic principles of economics is increasing welfare in the form of increasing people's desirability. Therefore, it is important to examine the impact and relationship between electronic commerce as one of the new technology facilities and the well-being of people in a society. In this regard, this study examines the effect of electronic commerce on people's welfare (social level, economic level, and emotional level) or, in other words, it seeks to answer the question of whether Does e-commerce impact people's welfare? The research hypothesis is that e-commerce has a meaningful impact on people's well-being. The statistical population of the research includes university professors, experts and experts in the field of e-commerce in Allameh Tabatabai University, due to the limited statistical population, 70 people were selected by complete sampling method. In order to collect data, a researcher-made questionnaire and to evaluate the research model, the structural equation modeling technique of Smart PLS software was used. The results of the research showed that e-commerce has an effect on economic well-being with a path coefficient of 0.97 and a t-statistic of 194.48, on social well-being with a path coefficient of 0.98 and a t-value of 490.42, and on emotional well-being with a path coefficient of 0.96 and a t-statistic of 0.96. 191.07 has a meaningful impact and the greatest impact of e-commerce is on the social welfare of people, and in a significant case, the greatest impact of e-commerce is on social welfare, so, the research results have confirmed the research hypothesis. Therefore, the recommendation of the research is that based on the findings of the research, the government should provide services to citizens from e-commerce revenues so that they feel more satisfied with lives and take measures to improve living standards and well-being.