رابطه علی خودتخریبگری دختران نوجوان و باورهای غیرمنطقی مادران با نقش میانجی اضطراب والدین و رابطه والد-نوجوان
اشرف سادات موسوی
1
(
دانشگاه حضرت معصومه
)
مهری خرمی نودهی
2
(
روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
)
کلید واژه: خودتخریبگری, باورهای غیرمنطقی, رابطه والد-نوجوان, اضطراب,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی باورهای غیرمنطقی والدین و خودتخریبگری دختران نوجوان با نقش واسطهای اضطراب والدین و رابطه والد- نوجوان انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دختران متوسطه دوم شهر تهران و مادران آنان بودند. نمونهگیری بهصورت تصادفی چندمرحلهای (خوشهای) ابتدا بر اساس مناطق آموزش و پرورش و سپس با همکاری آموزش و پرورش مناطق و مدارس، از مدارس و به تعداد 160 نفر انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه ارزیابی رابطه والد- نوجوان، مقیاس خودتخریبگری مزمن، آزمون باورهای غیرمنطقی و آزمون اضطراب حالت- صفت اسپییلبرگر بهکار رفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-25 و Amos-25 انجام شد. شاخصهای برازش مدل نشانگر برازش مدل با دادهها بود. رابطه علی میان باورهای غیرمنطقی والدین و خودتخریبگری نوجوانان دختر هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیرهای میانجی تأیید شد. در نتيجه گيری كلی میتوان گفت باورهای غيرمنطقی مادر با افزایش اضطراب مادر و اثرگذاری مخرب بر روابط والد-نوجوان میتواند منجر به بروز خودتخریبگری در نوجوان شود. در نظر گرفتن این یافتهها برای درمان رفتارهای خوتخریبگر نوجوانان سودمند است.
چکیده انگلیسی :
The present study aimed to investigate the causal relationship between parents' irrational beliefs and self-destructive behavior in adolescent girls, with the mediating role of parental anxiety and the parent-adolescent relationship. The statistical population consisted of high school girls in Tehran and their mothers. Sampling was conducted in a multistage cluster random method, first based on educational districts and then with the cooperation of district and school administrations, leading to a sample size of 160 participants. Data were collected using the Parent-Adolescent Relationship Survey (PCRS), the Chronic Self-Destructiveness Scale (CSDS), the Irrational Beliefs Test (IBT), and the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and path analysis through SPSS-25 and Amos-25 statistical software. Model fit indicators showed a good fit between the proposed model and the data. Moreover, the causal relationship between parents' irrational beliefs and adolescent girls' self-destructive behavior was confirmed both directly and indirectly, via the mediating variables. In conclusion, it can be said that mothers' irrational beliefs, through their detrimental impact on the parent-adolescent relationship, may lead to self-destructive behavior in adolescents. Considering these findings can be beneficial in treating adolescents' self-destructive behaviors.