سیر و سلوک عرفانی در سنت وِدانته و مذهب کاتولیک؛ با تکیه بر کتاب تَتوَبودهَ و ویوِکَهچودامَنی شانکارَه و سفر روح بسوی خدا بوناونتورا
محورهای موضوعی : تحلیلها و یافتههای جدید در حوزه حکمت مشرقیحمید خسروانی 1 , رسول رسولیپور 2
1 - دانشجوی دکتری کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: شانکارَه, بوناونتورا, ادویته وِدانته, الهیات مسیحی, ذهن, حس,
چکیده مقاله :
این مقاله بروش توصیفیـتحلیلی، به مقایسة تطبیقی میان دو نظام معنوی شش جوهر شانکارَه در سنت وِدانته و شش تمرین معنوی بوناونتورا در الهیات مسیحی میپردازد. هر دو نظام در جستجوی کمال انسانی و شناخت حقیقت مطلقند و هدفشان هدایت فرد بسوی اتحاد با حقیقت مطلق است. پرسش اصلی، بررسی شباهتها و تفاوتهای ایندو نظام در ساختار، مراحل و اهداف آنهاست؛ با وجود بستر و نگرشهای خاص هر یک. اهمیت نوشتار پیشرو در شناسایی نقاط اشتراک و افتراق ایندو نظام عرفانی است، چراکه میتواند به درکی عمیقتر از ابعاد مشترک تجربههای معنوی در سنتهای دینی کمک کند و چگونگی تطبیق این نظامها با چالشهای معنوی انسان معاصر را بررسی نماید. این مقایسه همچنین میتواند پلی برای گفتگو و تعامل میانفرهنگی و میاندینی باشد. هدف این پژوهش، تحلیل تطبیقی میان شش روش ریاضتی و تزکیه روح شانکارَه و شش تمرین روحانی بوناونتوراست تا همپوشانیها و تفاوتهای آنها در روششناسی، اهداف و رویکردها روشن شود. این نوشتار با بررسی متونی مانند تَتوَبودهَ و ویوِکاچودامَنی از شانکارَه و آثار بوناونتورا، به تحلیل مقایسهیی ایندو نظام پرداخته است.
This paper, following a descriptive-analytical method, provides a comparative analysis of two spiritual systems: Shankara's six essences in the Vedanta tradition and Bonaventure's six spiritual exercises in Christian theology. Both systems seek human perfection and the knowledge of absolute truth, and their goal is to guide the individual towards union with absolute truth. The main question here is to examine the similarities and differences between these two systems regarding their structure, stages, and goals, despite their specific contexts and perspectives. The importance of the present study lies in identifying the commonalities and differences between these two mystical systems, as it can contribute to a deeper understanding of the shared dimensions of spiritual experiences in religious traditions and explore how these systems adapt to the spiritual challenges of contemporary humanity. This comparison can also serve as a bridge for intercultural and interreligious dialogues and interactions. This research aims to make a comparative analysis between Shankara’s six ascetic methods and soul purification and Bonaventure's six spiritual exercises to clarify their overlaps and differences in methodology, goals, and approaches. It has been tried to accomplish this task by investigating certain texts such as Shankara’s Tattvabodha and Vivekachudamani and Bonaventure’s works.