رابطه شفقت با خود و انعطافپذيري روانشناختي با فرسودگي تحصيلي دانشجويان
محورهای موضوعی : روانشناسی
نرگس پورطالب
1
,
حامد مشفقی قره بابا
2
,
ژیلا کاردان حلوایی
3
1 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی _۸۸۹_ ۱۴۶۶۵_ تهران، ایران.
2 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه سراج، تبریز، ایران.
3 - گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی _۸۸۹_ ۱۴۶۶۵_ تهران، ایران.
کلید واژه: فرسودگي تحصيلی, انعطاف پذيري روانشناختي, شفقت به خود,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر رابطه شفقت با خود و انعطاف پذيري روانشناختي با فرسودگي تحصيلي دانشجويان بود .اين پژوهش از لحاظ هدف بنيادي و از نظر روش پژوهش توصيفي-همبستگي است. جامعه آماري پژوهش حاضر كليه دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد موسسه آموزش عالي سراج در سال تحصيلي 1403-1402 بودند كه از اين جامعه با توجه به جدول مورگان و به روش نمونهگيري در دسترس به تعداد 321 نفر انتخاب شدند و مورد بررسي قرار گرفتند. براي جمعآوري داده ها از پرسشنامه فرسودگي تحصيلي برسو و همکاران، پرسشنامه انعطافپذيري روانشناختي بوند و همكاران و مقياس شفقت به خود نف استفاده شد. تجزيه و تحليل داده ها با روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه (گام به گام) انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه بين شفقت به خود و مؤلفه هاي مهرباني با خود، اشتراك انساني و ذهن آگاهي و انعطاف پذيري روانشناختي با فرسودگي تحصيلي دانشجويان رابطه منفي و معناداري وجود دارد. همچنين بين قضاوت در مورد خود، انزوا و بزرگ نمايي با فرسودگي تحصيلي در دانشجويان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه متغيرهاي خودمهرباني، انزوا، بزرگ نمايي و ذهنآگاهي و انعطافپذيري روانشناختي قادرند تغييرات فرسودگي تحصيلي را در دانشجويان پيش بيني كنند (05/0>P). بنابراين توجه به شفقت به خود و انعطاف پذيري روانشناختي نقش مهمي در كاهش فرسودگي تحصيلي دانشجويان دارند.
The purpose of the present study was the relationship between self-compassion and psychological flexibility with academic burnout of students. This research is descriptive-correlational in terms of its basic purpose and in terms of research method. The statistical population of the present study was all the students of Seraj Higher Education Institute in the academic year of 2023-2024, from which 321 people were selected and studied according to the Morgan table and the available sampling method. To collect data, Berso et al.'s academic burnout questionnaire Bund et al.'s psychological flexibility questionnaire and Nef's self-compassion scale were used. Data analysis was done by Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis (step by step). The results of the research showed that there is a negative and significant relationship between self-compassion and the components of self-kindness, human sharing, mindfulness, and psychological flexibility with students' academic burnout. Also, there is a positive and significant relationship between self-judgment, isolation and grandiosity with academic burnout in students. Also, the results of the regression analysis showed that the variables of self-compassion, isolation, magnification, mindfulness and psychological flexibility are able to predict changes in academic burnout in students. Attention to self-compassion and psychological flexibility play an important role in reducing students' academic burnout.