عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش در سازمانها: مروری نظاممند با فراترکیب
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
میترا عزتی
1
,
سارا شفیعی باغبادرانی
2
1 - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, سازمان, مرور نظاممند, فراترکیب,
چکیده مقاله :
اهمیت مدیریت دانش برای اکثر سازمانها در جهان ثابت شده است. سازمانها در تلاش هستند که برای اجرای هرچه بهتر و کارآمدتر این فرایند بهترین عوامل را درنظرگرفته و آنها را در عمل به کار گیرند. با توجه به اینکه حجم زیادی از مقالههای داخلی و خارجی به شناسایی و بررسی این عوامل پرداختند هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش در سازمانها میباشد. برای این منظور در این پژوهش از روش کیفی مرور نظاممند یکپارچه فراترکیب و برای تجزیه و تحلیل منابع مطالعاتی از مراحل هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. به منظور یافتن مقالههای موردنظر به جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی اعم از SID، Noormags، Scopus، Google Scholar و Eric پرداخته شد. در نهایت 30 مقاله برای مرور انتخاب گردید و دادههای دریافتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه این تجزیه و تحلیل استخراج 6 مقوله محوری، 18 مقوله اصلی و 148 مقوله فرعی بود که شامل نیروی انسانی(خود توسعهای و وجه ممیز نیروی انسانی)؛ فرایندهای سازمانی(کارکردهای مالی و فرایند مدیریت دانش)؛ عوامل سازمانی(فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و مدیریت سازمان)؛ توسعه سرمایه انسانی(توسعه منابع انسانی توسط سازمان، انگیزش و تشویق، استخدام کارآمد، آموزش، نظارت و کنترل و تحقیق و پژوهش)؛ قوانین و مقررات و چشماندازهای سازمانی(آییننامههای سازمانی و راهبردهای سازمانی) و عوامل برون سازمانی(فشار سیاسی و فشار اقتصادی) بودند. یافتههای این پژوهش میتواند راهنمای مناسبی برای دستاندرکاران سازمانی باشد که برای تحقق امر مدیریت دانش در سازمان اهمیت ویژهای قائل هستند.
Today, the importance of knowledge management has been established for most organizations worldwide. Organizations strive to consider and implement the best factors to execute this crucial process in a better and more efficient manner. Given that a large volume of domestic and international articles has focused on identifying and examining these factors, the aim of this research is to identify and examine the factors affecting knowledge management in organizations. To this end, the study employed the qualitative method of integrative systematic review with meta-synthesis, and the seven-stage process of Sandelowski and Barroso was used for analyzing the study resources. In order to find the relevant articles, searches were conducted in domestic and international databases such as SID, Noormags, Scopus, Google Scholar, and Eric. Ultimately, 30 articles were selected for review, and the received data were analyzed. The result of this analysis was the extraction of 6 core categories, 18 main categories, and 148 sub-categories, including Human Resources (self-development and distinctive features of human resources); Organizational Processes (financial functions and knowledge management processes); Organizational Factors (organizational culture, information technology, organizational structure, and management); Human Capital Development (human resource development by the organization, motivation and encouragement, efficient recruitment, training, monitoring and control, and research and studies); Regulations and Organizational Vision (organizational bylaws and organizational strategies); and External Factors (political pressure and economic pressure). The findings of this research can serve as a suitable guide for .organizational stakeholders who place special importance on achieving knowledge management within organizations.