تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان شمال غرب کشور
محورهای موضوعی :طاهر جباری دستجرد 1 , کاظم مهری 2 , محمد نصیری 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،
2 - هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده
3 - استادیارمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
کلید واژه: کلید واژه ها: فراموشی سازمانی هدفمند, عملکرد سازمانی , مدیریت دانش, ادارات ورزش و جوانان.,
چکیده مقاله :
چكيده هدف از پژوهش حاضر تاثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان های شمال غرب کشور بود. تعداد 301 شرکت کننده به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده¬ها از طریق پرسشنامه جمع¬آوری شد (ضریب آلفا بالای 8/0 بود). برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی (مثل جدول، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از دو نرم افزار SPSS و PLSاستفاده شد. نتایج نشان داد که فراموشی هدفمند، تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش داشت (001/0=p). همچنین مدیریت دانش و فراموشی هدفمند، اثرات مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشتند (001/0=p و 001/0=p). در این تحقیق ما نقش میانجی مدیرت دانش و همچنین نوآوری را در ارتباط بین فراموشی سازمانی و عملکرد سازمانی را مورد بررسی قرار دادیم که نتایج تحقیق نشان داد مدیریت دانش ارتباط بین فراموشی سازمانی و عملکرد سازمانی را میانجی می کند. نتایج بیانگر آن است که از طریق فراموشی سازمانی اثربخش، سازمان¬ها قادرند دانش را به محصول، خدمت و فرآیندی نو تبدیل کنند که این امر نتایج نوآورانه مدیریتی و عملیاتی را به همراه دارد.
Taher Jabbari Dastjerd Kazem Mehri Mohammad Nasiri Abstract The purpose of this research was the effect of targeted organizational forgetting on organizational performance with the role of knowledge management mediator in sports and youth departments in the northwest of the country. The current research was of a descriptive-correlation type and applied in terms of purpose, which was carried out by the field method. The statistical population of this research included all managers and employees of sports and youth departments in the northwestern provinces of the country. 301 participants were selected as a statistical sample using random sampling method. The data was collected through a questionnaire (alpha coefficient was above 0.8). For data analysis, descriptive statistics (such as tables, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling) were used using SPSS and PLS software. The results showed that purposeful forgetting had a positive and significant effect on knowledge management (p=0.001). Also, knowledge management and purposeful forgetting had positive and significant effects on organizational performance (p=0.001 and p=0.001). In this research, we investigated the mediating role of knowledge management as well as innovation in the relationship between organizational forgetfulness and organizational performance, and the research results showed that knowledge management mediates the relationship between organizational forgetfulness and organizational performance. The results show that through effective organizational forgetting, organizations are able to transform knowledge into a new product, service and process, which brings innovative managerial and operational results.