سنجش نقش مدیریت دانش بر افزایش بلوغ سازمانی در صنعت خودرو سازی
محورهای موضوعی :
1 - هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
کلید واژه: بلوغ سازمانی, مدیریت دانش, بهره وری, صنعت خودرو سازی,
چکیده مقاله :
افزایش بهره وری در دنیایی رقابتی کنونی بسیار مهم بوده و بعنوان یک ابزار شایستگی و مزیت رقابتی در سازمانها مطرح می باشد اکثر سازمانها به دنبال روشهای جهت دست یابی به این مزیت می باشند. از سوی دیگر محققان هم به دنبال بومی سازی و مهندسی مجدد ساختارهای افزایش بهره ه وری در سازمانهای مختلف می باشند. در کشور عزیر ما نیز این موضوع به جد در حال پیگیری می باشد که ممکن است بعضی از این پروژه های مطالعاتی و اجرایی با شکست مواجه یا به اهداف برنامه ریزی خود دست نیافته باشند اما در اصل پیگیری مداوم می تواند نقاط ضعف مدلهای قبلی را شناسایی و با رفع ان شکستهای گذشته را جبران کند در این مطالعه ما سعی داریم با ارائه تعاریف بومی شده مدیریت بپردازیم. در این پژوهش با تعیین 8 فرضیه تاثیرات مدیریت دانش بر عوامل ( مشتری گرایی ، فرایندگرایی ، ارتباطات درونی ، فرهنگ مشارکت ، درجه هماهنگی و برنامه ریزی سازمانی) مورد بررسی قرار گرفت در گام بعدی با تعیین 97 نفر نمونه آماری به بررسی و تحلیلی فرضیات پرداخته شد ، روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش خبرگی و نرم افزار SPSS مورد تحلیل واقع شد در انتها با تایید خبرگی ابزار مدل ، میزان تاثیرات با استفاده از روش الفای کرونباخ با ضریب 81% مثبت مورد ارزیابی و تایید شد .
Increasing productivity in today's competitive world is very important and is considered as a tool of competence and competitive advantage in organizations. Most organizations are looking for ways to achieve this advantage. On the other hand, researchers are looking for localization and re-engineering of structures to increase productivity in different organizations. In our dear country, this issue is being seriously pursued. Some of these study and executive projects may have failed or failed to achieve their planning goals, but in principle, continuous follow-up can identify the weak points of the previous models. and compensate for the past failures by fixing it. In this study, we are trying to deal with the localized definitions of management. In this research, the effects of knowledge management on factors (customer orientation, process orientation, internal communication, culture of participation, degree of coordination and organizational planning) were investigated by determining 8 hypotheses. In the next step, the hypotheses were investigated and analyzed by determining a statistical sample of 97 people. The validity and reliability of the questionnaire was analyzed using the expert method and SPSS software. Finally, with the expert approval of the model tool, the effects were evaluated and confirmed using Cronbach's alpha method with a positive coefficient of 81%