ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بازطراحی میادین شهر کرج مطالعه موردی: میدان استقلال (اسبی)
محورهای موضوعی :
صلاح الدین قادری
1
,
نورالدین فراش خیالو
2
,
سمانه علی بخشیان
3
1 - دانشیار گروه جامعه¬شناسی دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی دکترای جمعیتشناسی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: ارزیابی تأثیرات اجتماعی, میدان استقلال کرج, تأثیرات فرهنگی, تأثیرات محیط¬زیستی و تأثیرات اقتصادی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی است که با هدف شناسایی تأثیرات طرح بازطراحی میدان استقلال شهر کرج، شناسایی ذینفعان، بستر اجتماعی پروژه، واکنشهای ممکن به پروژه، سناریوهای پیش روی طرح و... انجام گرفته است. مباحث مفهومی و نظری پشتیبان مطالعه اتاف، مباحث نظری حوزه اتاف و فضاهای عمومی شهری و الزامات طراحی آنهاست. روش اجرای پروژه از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) با تأکید بر مطالعات میدانی مبتنی بر پیمایش، مصاحبه فردی و گروهی، بررسی اسناد و مطالعات تطبیقی است. روش تحلیل یافتهها مبتنی بر روشهای تحلیلی و توصیفی، تحلیل محتوا، سناریونویسی و تحلیل ذینفعان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ساکنان محلی تاحدود زیادی با اجرای طرح موافق هستند. در میان ذینفعان دارای قدرت بالا و تأثیرگذاری بالا (پلیس راهور، معاونت ترافیک، سازمان سیما و منظر و همچنین سازندگان محلی)، مخالفت با اجرای طرح پیشنهادی معاونت شهرسازی زیاد است و طرح را عامل ایجاد ترافیک و شلوغی بیشتر میدانند. بر اساس چهار سناریوی پیش روی طرح، سناریوی تعدیل مورد تأیید مطالعه اتاف است و پیشنهادهایی در راستای این سناریو ارائه شده است.
This research is a type of social and cultural impact assessment research, which was conducted with the aim of identifying the effects of Shahr Karaj's Esteghlal Square redesign project, identifying the beneficiaries, the social background of the project, possible reactions to the project, scenarios ahead of the project, etc. Conceptual and theoretical issues supporting the study of OTAF are theoretical topics in the field of OTAF and urban public spaces and their design requirements. The project implementation method is of a mixed type (quantitative and qualitative) with an emphasis on field studies based on survey, individual and group interviews, document review and comparative studies. The method of analyzing the findings is based on analytical and descriptive methods, content analysis, scenario writing and stakeholder analysis. The findings of the research show that the local residents largely agree with the implementation of the plan. Among the stakeholders with high power and high influence (traffic police, traffic deputy, Sima and Manzar organization and also local builders), there is a lot of opposition to the implementation of the proposed plan of the urban development deputy, and they consider the plan to cause more traffic and congestion. Based on the 4 scenarios ahead of the plan, the adjustment scenario is approved by the study of Ataf and suggestions have been made in line with this scenario.