واکاوی عوامل و شاخص های افزایش جذابیت جاذبه ها و مقاصد گردشگری
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
علی امیری
1
,
مهرشاد طولابی نژاد
2
,
منیره غفران
3
1 - دانشیار گروه جغرافیا، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - استادیار مدعو گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان و پسا دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکدة علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه¬ریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و برنامه¬ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
کلید واژه: گردشگری, جذابیت جاذبه ها و مقاصد, مدل رگرسیون لجستیک, شهرستان پلدختر,
چکیده مقاله :
برای حمایت از توسعه گردشگری، توجه به عوامل و شاخص های افزایش جذابیت جاذبه ها و مقاصد گردشگری از عوامل کلیدی می باشد که تصویری خوب از مقاصد به گردشگران معرفی می کند. این مطالعه نیز با هدف بررسی عوامل و شاخص های افزایش جذابیت جاذبه ها و مقاصد گردشگری در شهرستان پلدختر انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات پرسش نامه محقق ساخت می باشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند 50 نمونه انتخاب شد. برای پاسخگویی به سوالات پژوهش از برازش رگرسیونی و مدل لجستیک باینری (روش LM- نیوتن- مارکارد- رافسون)، استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که از میان عوامل پنجگانه، سه عامل تنوع فرصت های شغلی مرتبط با محصولات گردشگری، اصالت فرهنگی/دارایی های طبیعی و زیرساخت¬های گردشگری مهم ترین عوامل افزایش جذابیت جاذبه های گردشگری در شهرستان پلدختر می¬باشند. نتایج بررسی شاخص های خرد نیز نشان داد که تنوع فرصتهای درآمدی از طریق توسعه محصولات گردشگری، ترویج هنرها و صنایع دستی بومی- محلی، ایجاد مراکز همایش/ استراحتگاهها برای جلب رضایت گردشگران، حفظ جاذبه های فرهنگی/ تاریخی و باستانی شهرستان پلدختر، توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل گردشگری و ترویج و حفظ سنتهای بومی- محلی نیز مهمترین شاخصهای افزایش جذابیت جاذبه های گردشگری در شهرستان پلدختر می باشند.
To support tourism development, it is necessary to consider the factors that help increase the appeal of tourist destinations, trying to portray a positive image of the destinations in the tourists’ minds. Therefore, this applied study sought to examine the factors involved in increasing the appeal of tourist destinations in Poldokhtar County, Lorestan province, Iran, using a descriptive-analytic approach. The required data were collected through the administration of the researcher-developed questionnaire. The population of the study comprised fifty tourism experts and specialists who were selected through purposive sampling. Moreover, regression and binary logistics models (LM-Newton-Marcard-Rafson) were used to find answers to the research questions. The results of the study indicated that the diversity of job opportunities created by tourism products, cultural authenticity/natural assets, and tourism infrastructure were the most important factors involved in increasing the appeal of tourist attractions in Poldokhtar County. On the micro-structure level, the results suggested that the diversity of income-generating opportunities created by the development of tourism products, promotion of indigenous-local arts and handicrafts, the establishment of conference halls/ resorts to satisfy tourists, preservation of cultural/ historical and ancient attractions of Poldokhtar county, the development and improvement of tourism transport infrastructure, and the promotion and preservation of indigenous-local traditions were the most important indicators which could help increase the appeal of tourist attractions in Poldokhtar.