واکاوی عوامل مؤثر بر ارتباطات میانفرهنگی گردشگری در میان گردشگران (مورد مطالعه: شهر همدان)
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
گلنوش جباری
1
,
نادر جعفری هفتخوانی
2
1 - دکتری گردشگری دانشگاه علم و هنر، دانشکده علوم انسانی، یزد، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
کلید واژه: ارتباطات میانفرهنگی, ارتباطات گردشگری, گردشگری, همدان, روش دادهبنیاد,
چکیده مقاله :
امروزه گردشگری در دنیای مدرن به روشی مؤثر برای دستیابی به محیط و فرهنگ از طریق ارتباطات میانفرهنگی تبدیل شده است. با وجود ظرفیت و اهمیت ارتباطات میانفرهنگی برای تحقق توسعه اقتصادی بلندمدت، متأسفانه این مهم در مراحل برنامهریزی پروژههای توسعه گردشگری نادیده گرفته میشود. همین موضوع انگیزه اصلی این پژوهش بوده تا به واکاوی عوامل مؤثر بر ارتباطات میانفرهنگی گردشگری بپردازد. روش این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد (گراندد تئوری) با شیوة گلیزر است. دادهها با روش نمونهگیری گلوله برفی و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق گردآوری شدند. پس از انجام مصاحبه با پانزده نفر از خبرگان و فعالان صنعتگردشگری شهر همدان و بررسی و تفسیر دادهها 26 زیر مقوله در قالب شش مقوله اصلی زیر استخراج و مدل نهایی پژوهش با استفاده از نرمافزار اطلس– تی ارائه شد: ویژگیهای شخصی، ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی، آموزش، محتواسازی و تولید دانش میانفرهنگی گردشگری، مدیریت و برنامهریزی، بهداشت و ایمنی محیط، و رسانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات میانفرهنگی گردشگری. نتایج این پژوهش مسیری یکپارچه برای مدیران و کارآفرینان صنعتگردشگری پیشنهاد میکند تا سطح بالایی از ارتباطات و شایستگیهای میانفرهنگی را برای گردشگران توسعه دهند.
In today’s modern world, tourism has turned into an effective way to access the environment and culture through intercultural communication. However, despite its significance in long-term economic development, intercultural communication is neglected in the planning stages of tourism development projects. Therefore, this study sought to investigate the factors that influence intercultural communication in tourism using a grounded theory approach. To this end, the required data were collected through detailed semi-structured interviews with fifteen experts and professionals in the tourism industry of Hamedan City who were selected via snowball sampling. The collected data were then analyzed, and the results were organized under six main categories with twenty-six sub-categories. Finally, the theoretical model of the study was developed using the Atlas-Ti software. Accordingly, the main six categories of the model included personal characteristics, socio-cultural characteristics, education, producing materials and creating knowledge on intercultural issues in tourism, management and planning, the health and safety of the environment, and media and information technology in intercultural tourism communication. The results of this study propose an integrated approach for tourism managers and entrepreneurs so that they can develop a high level of intercultural communication and competence for tourists.