اثرات توسعه گردشگری ورودی بر توزیع درآمد بین خانوارها و شرکت ها
محورهای موضوعی :
محمدرضا فرزین
1
,
نیلوفر عباس پور
2
,
یکتا اشرفی
3
,
حمید ضرغام بروجنی
4
1 -
2 - مدیریت
3 - پژوهشکده امور اقتصادی، وزارت امور اقتصادی و دارایی
4 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه: گردشگری ورودی#ماتریس حسابداری اجتماعی#تحلیل مسیر ساختاری,
چکیده مقاله :
توان درآمدزایی گردشگری باعث شده توسعه آن مورد حمایت سیاستگذاران و جوامع میزبان قرار گیرد. تزریق مخارج گردشگران به اقتصاد مقصد، افزایش درآمد خانوار و شرکتها را به همراه دارد. در این پژوهش با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1390، اثر توسعه بخش گردشگری ورودی بر درآمد خانوارها و شرکتها و توزیع آن ارزیابی شده است. ماتریس حسابداری اجتماعی به گونهای اصلاح شده است تا بخش گردشگری را به عنوان بخشی واحد در کنار سایر بخشها در حساب تولید دربرگیرد. همچنین، با بهکارگیری رهیافت تحلیل مسیر ساختاری، مسیرهایی که این توسعه بر درآمد خانوارها و شرکتها اثر میگذارند، شناسایی شدهاند. نتایج نشان میدهد که شرکتها، خانوارهای شهری و سپس روستایی به ترتیب بیشترین افزایش درآمد حاصل از توسعه گردشگری را تجربه میکنند. سهم چهاربرابری خانوارهای شهری نسبت به روستایی از این درآمد، حاکی از افزایش شکاف درآمدی در نتیجه رشد گردشگری ورودی است. همچنین بخش اقتصادی حمل و نقل بیشترین سهم را در انتقال درآمد گردشگری به خانوارها و شرکتها داشته و مهمترین عامل تولید در این انتقال درآمد به خانوارها و شرکتها به ترتیب نیروی کار و سرمایه است.
Income generation potential of Tourism is a feature that has attracted the support of policymakers and host communities. The injection of inbound tourists’ expenditures to the destinations increases the income of households and institutions. Using the social accounting matrix of 2011, this paper evaluates the impact of the development of inbound tourism sector on the income of the households and institutions, as well as its distribution. The social accounting matrix has been altered so that it can incorporate tourism sector as one single sector next to other sectors in the production account. Moreover, the channels through which this development affects the income of households and institutions have been identified adopting structural path analysis approach. The findings show that institutions, urban households and rural households enjoy the most income increase, respectively. The four-fold share of the urban households compared to that of the rurals indicates an increase in the income gap as a result of inbound tourism development. Transportation sector has the greatest share in transferring the income-generating effects of the inbound tourism development to the households and institutions. Labor and capital are the most important factors of production in transferring inbound tourism development income to the households and institutions respectively.