تبیین مبانی فلسفی صیانت از قانون و بایستههای تربیتی آن از منظر افلاطون و کانت
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگونسعید آزادمنش 1 , دکتر شهین ایروانی 2
1 - روانشناسی و علوم تربیتی
2 - .
کلید واژه: صیانت از قانون, تبعیت از قانون, روشننگری, تربیت شهروندی, افلاطون و کانت,
چکیده مقاله :
مقاله در پی پاسخ به دو پرسش بر اساس آرای افلاطون و کانت در موضوع صیانت از قانون است. نخست آنکه اطاعت از قانون چه مبنایی دارد و دوم آنکه چه بایستههای تربیتی از آن قابل استنتاج است. روش بررسی از نوع استنتاج و قیاس است و برای یافتن وجوه اشتراک و تفاوت دیدگاههای دو فیلسوف از روش تحلیل تطبیقی بهره برده است. هر دو فیلسوف اطاعتپذیری مطلق در برابر قانون را تعریف صیانت از قانون میدانند. هدف از این صیانت در مقام عمل، تبعیت از قانون و در مقام نظر بحث و بررسی عالمانه برای اصلاح قانون است. دو فیلسوف در سه اصل تربیتی مشتمل بر آگاهی نسبت به مفاد قوانین، آگاهی نسبت به ضرورت قانونمداری و نگاه نقادانه نسبت به قوانین و محتوای آنها مشترکاند. اما علاوه بر آنها، افلاطون به اصول احترام به قانون و اولویت و تقدم مطلق قانونمداری، و کانت نیز به اصل تفکر و گفتگو قائل است. روشهای تربیتی شامل تعیین سهمیهای در برنامه درسی علوم اجتماعی برای بحث درباره قانون، تبیین ضرورت قانونمداری در محتوای برنامه درسی، ارائه الگوی عملی در اطاعت از قوانین آموزشی، برگزاری جلسات آزاداندیشی و تأمل در بازبینی و اصلاح قوانین در مدرسه بر اساس اصول تربیتی فوق توصیه میشود.
The paper attempts to answer two questions based on the thoughts of Plato and Kant concerning the issue of law preservation. The first question refers to the foundation of law obedience and the second one concerns the educational implication of it. The method of deduction is used in this study and in order to find the similarities and differences of the two philosophers' views the method of comparative analysis is used. Both philosophers define law preservation as the absolute obedience of law. The two aims of law preservation include: a) obedience of law in practice and b) scholarly discussion for the reformation of law. The two philosophers agree on three principles: awareness of law contents, awareness of necessity of law obedience, and the critical view to the laws and their contents. In addition, Plato holds two other principles: respecting the law and the absolute priority of law obedience and Kant holds the principle of reflection and discussion. Educational methods based on these principles are: explanation of legislation necessity in curriculum, presentation of practical models on obedience of educational rules, performing open sessions for discussion and reforming school and class rules and regulations based on the above-mentioned principles.