ارائه الگوی ارزش آفرینی مشارکت مشتری: دیدگاه دوسویه ارزش آفرینی برای مشتری و شرکت
محورهای موضوعی : Special
میترا مبینی
1
,
صمد عالی
2
,
علیرضا بافنده زنده
3
,
هوشنگ تقی زاده
4
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ايران
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ايران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ايران
4 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: ارزش آفرینی, دیدگاه دوسویه, مشارکت مشتری,
چکیده مقاله :
در رویکردهای نوین بازاریابی، بازارها به مثابه بستری در نظر گرفته می شوند که در آن شرکت ها و مشتریان منابع و قابلیت های یکدیگر را ترکیب کرده و به اشتراک می گذارند تا بتوانند از طریق مکانیزم های جدید یادگیری، برقرار ارتباط و مشارکت در تولید محصول و ارائه خدمت ارزش دو سویه خلق کنند؛ ارزش برای شرکت و هم برای مشتری. از این رو هدف این تحقیق ارائه چارچوب مفهومی پیشایندها و پیامدهای مشارکت مشتری با تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش است. در این تحقیق از رویکرد پژوهشی فراترکیب استفاده شده است. از بین پژوهشهای انجام گرفته از سال 2000 تا 2020 تعداد 46 پژوهش با روش CASP بررسی و وارد فرایند تحلیل فراترکیب شد، سپس کدگذاری و مقوله بندی شاخص ها انجام گرفت و با توافق خبرگان صحّه گذاری شد. یافته های حاصل از تحلیل داده ها شناسایی46 شاخص بوده است که در دو دسته پیشایندهای مشارکت مشتری که شامل دو مقوله منابع مشتری و منابع شرکت و پیامدهای مشارکت مشتری که شامل دو مقوله ارزش برای مشتری و ارزش برای شرکت بوده، طبقه بندی شدند. چارچوب مفهومی به دست آمده را میتوان بهعنوان ابزاری برای برنامهریزی راهبردی در حوزه بازاریابی و توسعه مشارکت مشتریان در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار داد. به کارگیری روش فراترکیب و تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش از نوآوری های این پژوهش است.
In modern approaches to marketing, markets are considered as grounds where companies and customers combine and share their resources and capabilities to create dual value (i.e., both for companies and customers) through applying modern learning mechanisms, establishing communications, and engaging in the process of producing goods and providing services. Thus, the current study is aimed at presenting the conceptual framework of the antecedents and consequences of customer engagement with an emphasis on the “dual value” perspective. In the current study, the meta-synthesis research method was applied. From the studies conducted between 2000 to 2020, 46 studies were investigated and selected using the CASP method and were entered into the process of meta-Synthesis. Then, the indicators were coded and categorized, and were validated based on experts’ agreement. The analysis of the data resulted in the identification of 46 indicators, which were classified in the two groups of customer engagement antecedents including customer resources and company resources, and customer engagement consequences including value for customers and value for companies. The resulting conceptual framework can be applied as an instrument for strategic planning in the field of marketing and the development of customer engagement in different businesses. Applying the meta-Synthesis research method and focusing on the dual value perspective were among the innovations of the current studyMethodology: In the current study, the meta-synthesis research method was applied. From the studies conducted between 2000 to 2020, 46 studies were investigated and selected using the CASP method and were entered into the process of meta-Synthesis. Then, the indicators were coded and categorized, and were validated based on experts’ agreement. Findings: The analysis of the data resulted in the identification of 46 indicators, which were classified in the two groups of customer engagement antecedents including customer resources and company resources, and customer engagement consequences including value for customers and value for companies. Conclusion: The resulting conceptual framework can be applied as an instrument for strategic planning in the field of marketing and the development of customer engagement in different businesses. Applying the meta-Synthesis research method and focusing on the dual value perspective were among the innovations of the current study.