طراحی مدل مفهومی رفتار مصرفکننده مبتنی بر علوم اسلامی، رفتاری و شناختی با استفاده از روش فراترکیب
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکمهسا سلسبیل 1 , عطاالله رفیعی آتانی 2 , علی بنيادی نائينی 3
1 -
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه علم و صنعت
کلید واژه: رفتار مصرفکننده, مدلسازی مفهومی, علوم اسلامی, اقتصاد رفتاری, علوم شناختی,
چکیده مقاله :
رفتار مصرفکننده یک مبحث نو و بسیار پراهمیت است. مدلهای فعلی طراحی تصمیمگیری مصرفکننده، مبتنی بر الگوی عقلانیت ابزاری یا ترجیحات شخصی می باشند این در حالی است که انسان عقلانی، انسان غیرواقعی است و نمیتوان برای تحلیل دنیال واقعی از آن استفاده کرد. علوم رفتاری و شناختی دارای مباحث نو راجع به رفتار و کنش مصرف کننده هستند که مدلهایی را در این راستا توسعه داده اند. علوم اسلامی هم با توجه به نگاه عمیق نسبت به انسان مصرفکننده دارای نظریاتی در زمینه رفتار انسان مصرفکننده است. در واقع باید گفت که حجم اطلاعات موجود در مورد رفتار مصرفکننده بسیار زیاد است و یک نظاممند سازی علمی و روشمند میتواند کمک زیادی به جامعه علمی پژوهشگران بکند. لذا در این پژوهش، پژوهشگر با بهرهگیری از علوم اسلامی، رفتاری و شناختی در کنار یکدیگر به طراحی و مدلسازی مفهومی رفتار مصرفکننده (فارغ از دین و مذهب او) پرداخته است و مدلی را با بهرهگیری از روش فراترکیب ایجاد کرده است. نتایج پژوهش شامل دو مقوله و 7 تم اصلی رفتار مصرفکننده است، محیط موثر و غیر ارادی رفتار انسان به صورت کامل مدل شده است و فرآیند شناختی انواع رفتار مصرفکننده شامل رفتار آگاهانه، غیرآگاهانه و آنی طراحی شده است.
Consumer behavior is a new and very important topic. Current models of consumer decision making are based on the model of instrumental rationality or personal preferences, while the rational human being is an unreal human being and can not be used to analyze the real consumer behavior in the world. Behavioral and cognitive sciences have new topics about consumer behavior and action that have developed models in this regard. Islamic sciences, according to the deep view, have theories about the behavior of the human consumer. In fact, it should be said that the amount of information available on consumer behavior is very large and a scientific and methodical systematization can be of great help to the scientific community of researchers, so In this research, using Islamic, behavioral and cognitive sciences together, the researcher has designed and modeled the concept of consumer behavior (regardless of his religion) and has created a model using the meta-synthesis method. The results of the research include two categories and 7 main themes of consumer behavior, the effective and involuntary environment of human behavior is fully modeled and the cognitive process of various types of consumer behavior including conscious, unconscious and impressive behavior have been designed.