تبیین الگوی سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارس
محورهای موضوعی : الگوهای تدوین برنامه های توسعه فردیمعصومه جعفری 1 , مژگان امیریان زاده 2 , رضا زارعی 3 , مسلم صالحی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، ایران
کلید واژه: الگوی سلامت سازمانیکارکنان آموزش و پرورش داده بنیاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی سلامت سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش استان فارس انجام شده است. پژوهش حاضر کیفی بوده و داده بنیاد می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را صاحب نظران و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان فارس تشکیل می دهند. جهت مصاحبه با صاحبنظران در حوزه دانشگاه فرهنگیان از روش نمونه گیری هدفمند( موارد مطلوب) استفاده شد . در این راستا، به طور هدفمند با مصاحبه عمیق با 14 نفر، اشباع نظری در داده ها حاصل گردید. این شرکت کنندگان اطلاعاتی ارزشمند در زمینه موضوع پژوهش داشته و اغلب دارای پست های مدیریتی و برنامه ریزی در حوزه مذکور بوده اند. یافته ها نشان داد که الگوی سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارس و مولفه های آن در قالب شش پارادایم پدیده محوری، شرایط زمینه ای، شرایط علی، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها تدوین می شود. در این الگو، روابط بین اجزا نشان میدهد که الگوی سلامت سازمانی در طی فرایندی کنش/تعاملی در بین اجزا انجام میپذیرد. تعیین میزان شدت و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری اجزای این الگو از یکدیگر میتواند در تصمیمگیریها و فرایند طراحی الگوی سلامت سازمانی در نزد متولیان آموزش و پرورش استان فارس بسیار بااهمیت باشد.
The aim of this study was to provide an organizational health model in education staff in Fars province. The present study is qualitative and data based. The statistical population of the present study consists of experts and managers of the Education Organization of Fars Province. Purposeful sampling method (desirable cases) was used to interview experts in the field of Farhangian University. In this regard, purposeful theoretical saturation was obtained in the data by in-depth interviews with 14 people. These participants had valuable information on the subject of research and often held managerial and planning positions in the field. Findings showed that the organizational health model of education staff in Fars province and its components are developed in the form of six paradigms of central phenomenon, contextual conditions, causal conditions, intervening conditions, strategies and consequences. In this model, the relationships between components indicate that the organizational health model is performed during a process of interaction between components.