ارزشیابی اثربخشی برنامه های آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد
محورهای موضوعی :کلثومه شجاع 1 , مرتضی کرمی 2 , محمدرضا آهنچیان 3 , مجتبی نادی 4
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
4 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: ارزشيابي, آموزش ضمن خدمت, اثربخشي برنامه¬, های آموزشي, مدل كرك پاتريک,
چکیده مقاله :
هدف تحقيق حاضر بررسي اثربخشي برنامه هاي آموزشی عمومي و تخصصي برگزار شده در دانشگاه فردوسی مشهد است. در این تحقیق برنامه هاي آموزشی عمومي و تخصصي برگزار شده در هشت ماه اول سال 1390 مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقيق، پژوهش ارزشیابی است که از رویکرد ارزشیابی هدف مدار و از مدل کرک پاتریک جهت انجام این مهم استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد که تعداد آن ها 421 نفر میباشند. براي ارزشيابي سطح واكنش فراگیران از پرسشنامه كرمی (1386)، براي ارزشيابي ميزان يادگيري از پيش آزمون و پس آزمون و براي ارزشيابي ميزان تغيير رفتار فراگیران از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گرديد. نتايج به دست آمده نشان داد که فراگیران واكنش مطلوبی به دوره هاي عمومي و تخصصي از خود نشان داده اند. سطح يادگيري در دوره هاي تخصصي و عمومي اثربخش بود و فراگیران دانش لازم را کسب کردند. از نظر تغییرات ایجاد شده در رفتار فراگیران نتایج نشان داد که دوره های تخصصی در سطح اثربخشی معناداری قرار نداشتند. در خصوص ميزان تفاوت در تغییر رفتار فراگيران براساس نظر سه گروه (خود فراگيران، مافوق و همكارانشان) نتایج نشان داد كه به جز در یک مورد بین این سه گروه تفاوت معناداری وجود نداشت.
The present study investigated on the effectiveness of training programs held in the first eight months of 2011 in Ferdowsi University of Mashhad. Research method was evaluation. Evaluation and goal-oriented approach of Kirkpatrick's model was used to do this study. The population study included all 421 of employees in Ferdowsi University of Mashhad. In order to evaluate the reaction level Karami (1386) Questionnaire was used, and to evaluate the learning, pre-test and post- test was applied, and also to evaluate the behavior, a researcher-made questionnaire was used. Findings indicated that the learners were satisfied with the training programs. Also learning in all training programs was in a desirable status. But, in the third level (behavior) result showed that the effectiveness of training courses was doubted.