استفاده از روشهاي حذف بار تركيبي تطبيقي بهمنظور بهبود پايداري ولتاژ سيستم قدرت - قسمت دوم: نتايج شبيهسازيها
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوترعلیرضا صفاریان 1 , مجید صنايعپسند 2 , امیر پیروزقلعه 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: افت ولتاژ حاشيه پايداري ولتاژ حذف بار تركيبي تطبيقي حذف بار فركانسي,
چکیده مقاله :
اين مقاله قسمت دوم از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. در قسمت اول مقاله، مفهوم كلي و الگوريتم سه روش حذف بار تركيبي پيشنهادشده تشريح گرديد. همچنين روش طراحي اين الگوريتمها براي سيستمهاي قدرت شرح داده شد. در اين مقاله نتايج عددي شبيهسازي روش متداول و روشهاي پيشنهادي در يك شبكه بزرگ و واقعي ارائه ميگردد. تأثير روشهاي پيشنهادي بر افزايش حاشيه پايداري ولتاژ با شبيهسازي حوادث مختلف نشان داده ميشود و عملكرد اين روشهاي تطبيقي با يكديگر و با روش متداول مقايسه ميگردد. در این شبیهسازیها برای رسیدن به یک مدل واقعی و تحلیل دقیقتر رفتار ولتاژی سیستم، از مدل گسترده و ديناميك شبكه استفاده شده و بار بهصورت دینامیک و با استفاده از ترکیب بار استاتیک و موتور القایی مدل شده است. با در نظر گرفتن نتايج بهدست آمده ميتوان نتيجه گرفت كه با استفاده از روشهاي حذف بار پيشنهادي، سيستم قدرت در مقابل وقوع حوادث بزرگ مقاومتر شده و احتمال وقوع ناپايداري و فروپاشي كاهش مييابد.
paper is part II of a two-part paper. In the first part, several adaptive combinational load shedding schemes were proposed to enhance the power system voltage stability. The main objective of the proposed schemes is to improve the voltage stability margin of the system following large and combinational disturbances. For major disturbances the frequency and voltage stability of the system are jeopardized simultaneously and the conventional schemes might fail to operate correctly. In this part, the proposed methods are simulated in a real network to evaluate their performance. To achieve realistic results, dynamic model of generators, automatic voltage regulators, governors and loads are considered in the simulations. Considering the importance of load modeling in these studies, the frequency and voltage dependence of static loads have been modeled accurately. Dynamic motor loads have also been modeled using aggregate equivalent induction motors at load buses. Performance of the proposed schemes is compared with each other also with performance of the conventional scheme for various combinational disturbances. Considering the obtained simulation results it is concluded that by using the proposed algorithms the power system becomes more robust against large disturbances and the probability of the power system instability is decreased.