بررسی رابطه بین فرایندهای مدیریت دانش و عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمحمد سعید پوررضا 1 , محمد علی سرلک 2 , علی جمشیدی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
2 - استاد گروه مدیریت. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
3 - استاد یار گروه مدیریت. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
کلید واژه: واژگان كليدي: توانمندسازي, منابع انساني, دانش, مديريت دانش.,
چکیده مقاله :
چكيده منابع انسانی، ارزشمندترین منابع سازمان محسوب میشوند كه همچون پایگاهی از دانش طی سالها، تجارب، روندها، راهحلها، ابتکارات، و غیره را به صورت دانش پنهان یا ضمنی در ذهن خود جمعآوری و حفظ مینمایند. وقتي اين دانش از حالت ضمني به حالت صريح، و از تصرف افراد خارج و در خدمت سازمان قرار گرفت و مدیریت شد، ميتواند مثمر ثمر واقع شده و به تحقق اهداف سازماني كمك كند. اين اتفاق طي فرايند مديريت دانش صورت ميگيرد. فرايند شناسایی، تولید، اشاعه، یکپارچه سازی و کاربرد دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان را مديريت دانش ميگويند. طي اين مقاله سعي شده است ضمن تشريح توانمندسازی منابع انساني و پيامدهاي آن، به تبیین و تعریف مديريت دانش و ارتباط بين مديريت دانش و توانمندسازي منابع انساني پرداخته و تاثيرات مديريت دانش در توانمندسازي منابع انساني را تشريح نمائيم.
Summary Human resources are the most valuable resources of an organization that collect and store in their minds as experiences, experiences, trends, solutions, initiatives, etc. as a knowledge base. When this knowledge was implicitly and explicitly taken out of the hands of the organization and managed, It can be fruitful and can help achieve organizational goals. This happens during the knowledge management process. The process of identifying, producing, disseminating, integrating, and applying the right knowledge at the right time by the right person in the knowledge management organization. This article attempts to describe and define knowledge management and the relationship between knowledge management and human resource empowerment while explaining the impacts of knowledge management on human resource empowerment. Summary Human resources are the most valuable resources of an organization that collect and store in their minds as experiences, experiences, trends, solutions, initiatives, etc. as a knowledge base. When this knowledge was implicitly and explicitly taken out of the hands of the organization and managed, It can be fruitful and can help achieve organizational goals. This happens during the knowledge management process. The process of identifying, producing, disseminating, integrating, and applying the right knowledge at the right time by the right person in the knowledge management organization. This article attempts to describe and define knowledge management and the relationship between knowledge management and human resource empowerment while explaining the impacts of knowledge management on human resource empowerment.