طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی به کمک مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمحمد سعید پوررضا 1 , محمد علی سرلک 2 , علی جمشیدی 3
1 - دانشگاه اصفهان
2 - گروه مدیریت دانشگاه پیام نور
3 - گروه مدیریت دانشگاه پیام نور
کلید واژه: گمرک, توانمندسازي, منابع انساني, دانش, مديريت دانش,
چکیده مقاله :
چكيده منابع انسانی، ارزشمندترین منبع از منابع سازمان محسوب میشوند که میتوانند مزیت رقابتی سازمانهای امروزی را جهت مقابله با تغییرات وسیع محیطی شکل دهند. منابع انسانی توانمند برگ برنده سازمانهای عصر حاضر به شمار می روند. هدف از انجام این تحقیق دستیابی و طراحی مدل جامع توانمندسازی منابع انسانی به کمک مدیریت دانش در گمرک جمهوری اسلامی ایران است. در این مطالعه از روش تحقیق کیفی (دلفی) و کسب نظر خبرگان گمرک جمهوری اسلامی ایران و خبرگان دانشگاهی که در زمینههای مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی صاحبنظر بودهاند استفاده شده است. این روش در سه دور انجام شد و دو بعد، نوزده مولفه و شصت و شش شاخص شناسایی شد که در ضمن فرایند دلفی پس از حذف مولفههای با میانگین پایین دو بعد، نوزده مولفه و چهل و شش شاخص جهت طراحی مدل استخراج شد. بعد از تعیین اوزان هر کدام از مولفهها و شاخصها، شاخصهای با رتبه برتر در هر مولفه برای طراحی مدل نهایی انتخاب و مدل نهایی طراحی شد.
Summary Human resources are the most valuable resource of an organization that can shape the competitive advantage of today's organizations to cope with widespread environmental changes. Powerful human resources are the winners of today's organizations. The purpose of this research is to achieve and design a comprehensive human resource empowerment model with the help of knowledge management in the Islamic Republic of Iran Customs. In this study, the qualitative research method (Delphi) was used and the opinion of Islamic Republic of Iran Customs experts and academic experts in the fields of knowledge management and human resources empowerment were used. This method was performed in three rounds and two dimensions, ninety components and sixty-six indices were identified. Also, Delphi process was extracted after removing two-dimensional low-average components, nineteen components and forty-six indices for model design. After determining the weights of each of the components and indices, the highest ranked indices in each component were selected to design the final model and the final model was designed.