بهینه سازی چند هدفه تخصیص دانش آموزان مدارس دولتی به غیر انتفاعی تحت شرایط عدم قطعیت (مطالعه موردی: منطقه ملارد)
محورهای موضوعی :
احمد ماکوئی
1
,
سیده سارا قاسمی
2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: تخصیص دانشآموزانبرنامهریزی چند هدفهعدم قطعیتمدلسازی ریاضیمدلهای تصمیمگیری,
چکیده مقاله :
امروزه انتخاب راهبردهای مفید و بهینه در زمینه انتخاب و تخصیص دانشآموزان به مدارس، با توجه به تأثیرگذاری بسیار زیاد بر کمّیت و کیفیت آموزش، از دغدغههای مهم و ضروری نهاد آموزشی میباشد. در این زمینه، تعیین معیارهای مناسب برای انتخاب مناسب دانشآموزان با در نظر گرفتن استانداردها و نیازهای آموزشی دانشآموزان امری الزامی است. در این تحقیق، از منظر سطح علمی، فاصله طیشده توسط دانشآموز تا مدرسه و رویکرد برنامهریزی آرمانی، یک الگوی تصمیمگیری با اهداف متناظر برای انتخاب و تخصیص دانشآموزان به مدارس ارائه میشود. با توجه به روش ارائهشده، ابتدا ارزیابی دانشآموزان نسبت به مدارس موجود در قلمروی مکانی مورد نظر، با دو رویکرد فاصله طی شده توسط دانشآموز تا مدرسه و تناظر سطح علمی، انجام میشود. نتایج به دست آمده ارزیابیهای مذکور به استناد روش جدید و کاربردی BWM ، تعیین وزن سطح علمی و فاصله تا مدرسه توسط هر دانش آموز نسبت به مدرسه مورد نظر می باشد. در مرحله بعد با توجه به وزنهای سطح علمی و فاصله هر دانشآموز تا مدرسه، مدلسازی برنامهریزی آرمانی تجدید نظرشده برای هر یک از دانشآموزان انجام میشود. در این حالت، وزنهای تعیینشده مذکور، ورودی اصلی می باشد و محدودیتهای آرمانی مورد نیاز نیز در نظر گرفته میشوند. در نهایت با حل مدل پیشنهادی مذکور، تخصیص بهینه دانشآموزان به هر کدام از مدارس انجام میشود. پس از تخصیص دانشآموزان به مدارس مورد نظر، ممکن است با کمبود ظرفیت در برخی از مدارس مواجه شویم. در این شرایط، با ارائه یک فلوچارت، نحوه جابجایی دانشآموزان مازاد تا رسیدن به ظرفیت استاندارد برای تمامی مدارس توضیح داده میشود. همچنین، با توجه به پیادهسازی روش پیشنهادی تحقیق برای تخصیص دانشآموزان به مدارس منطقه «ملارد» و انجام ارزیابیها و محاسبات مربوطه، تجزیه و تحلیل حساسیت نیز انجام شده است. نتایج نهائی تحلیل حسّاسیّت مدل پیشنهادی نشان میدهد که در نظر نگرفتن رویکرد سطح علمی، باعث تغییراتی در انتخاب و تخصیص دانشآموزان به مدارس میشود. لذا میبایست در ارزیابیهای مرتبط با تخصیص دانشآموزان به مدارس، معیار سطح علمی در نظر گرفته شود.
Nowadays, choosing the most effective and optimum strategy for selecting and assigning students to the target schools due to its great impact on the quality and quantity of education is one of the important concerns of the educational institution. In this regard, it is necessary to determine the appropriate criteria for appropriate selection of students, taking into account the standards and educational needs of students. In this research, from the perspective of the academic level, the student-to-school distance and the ideal planning approach, a decision-making model with distinct goals for selecting and assigning students to nonprofit and governmental schools is presented. According to the proposed method, firstly, the assessment of the students is carried out in relation to the schools in the target area, with two approaches of distance between the student and the target school and the academic level correspondence. The results of these assessment, based on the new and applied BWM, determining the weight of the academic level and the distance to the school by each student toward the school. In the next step, based on the level of science weights and the distance between each student and school, ideal planning modelling is revised for each student. In this case, the specified weights are the main inputs and the required ideal constraints are also considered. Finally, by solving the proposed model, the optimal assignment of students to each of the schools is done. After the students have been assigned to the target schools, we may encounter lack of capacity in some schools. In this case, by providing a flowchart, the way of students’ relocation to the standard capacity for all schools is explained. Also, due to the implementation of the proposed research methodology for allocating students to the schools belonging to the "Mallard" region, and conducting relevant evaluations and calculations, the sensitivity analysis has also been done. The final results of the sensitivity analysis of the proposed model indicate that the lack of consideration of the academic level approach causes changes in selection and allocation of students to schools. Therefore, the academic level should be taken into account in assessments related to the allocation of students to schools.