ارایه یک مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکردهای کارت امتیازی متوازن (BSC) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) مطالعه موردی یکی از شرکتهای صنایع غذایی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدشیرین عادلی 1 , روزبه قوسی 2 , رامیار دباغیان 3
1 -
2 - علم و صنعت ایران
3 - علم و صنعت ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, تحلیل سلسله مراتبی فازی , فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی ,
چکیده مقاله :
نقش مهم محصولات تولیدی صنایع غذایی در ارتقاي شاخصهاي مختلف سلامت و اقتصادي كشورها، سازمانهاي درگير در اين امر را مصمم كرده است كه با بازنگري اساسي در شيوههاي مديريت، بيش از پيش در جهت اجراي كارامدترين روشها در به كارگيري منابع محدود موجود و تأمين سلامت آحاد جامعه و رشد اقتصادی کشور فعاليت نمايند. کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از ابزارهای موفق در زمینه ارزیابی عملکرد، میزان اهمیت مناظر و همچنین شاخصهای تحت هر منظر را، ارائه نمی دهد، لذا در این پژوهش برای رفع این نقص، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی جهت وزندهی به مناظر و شاخصهای کارت امتیاز ی متوازن استفاده شده است. در پژوهش حاضر ابتدا لیستی از شاخصهای ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن تهیه شده و مقایسات زوجی از روش میدانی و توزیع پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی استاندارد با نرخ سازگاری کمتر از 1/0 میان خبرگان به دست آمد. در پایان میزان تحقق موزون هر یک از آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقایسات زوجی انجام شده میان مناظر توسط خبرگان، منظر مشتری با وزن 328/0 دارای بیشترین اهمیت، پس از آن منظر مالی با وزن 290/0 دارای اهمیت دوم، منظر فرآیند داخلی با وزن 239/0 دارای رتبه سوم و منظر رشد و یادگیری با وزن 143/0 در اهمیت چهارم قرار دارد. بر اساس وزنهای قطعی بدست آمده درآمد اضافه شده نسبت به سال قبل با وزن 121/0 در رده نخست، تعداد شکایات مشتریان با وزن 094/0، میزان رضایت مشتریان با وزن 086/0در ردههای بعدی قرار دارند.
The important role of food industries in promotion of the various health and economic indicators in the countries persuaded the industries involved in this affair to enforce fundamental reviews in the management approaches to enable them to perform the most efficient methods for utilizing the limited available recourses to improve the society’s health and economic growth. The balanced scorecard, as one of the successful tools in performance evaluation system, does not show the importance degree for the perspectives and the indicators under each perspective. To eliminate this deficiency the fuzzy analytic hierarchy process method is used in this research for weighting the perspectives and balanced scorecard indicators. In this study, first a list of performance evaluation indicators based on balanced scorecard approach was prepared and then the pairwise comparison was gained through field study and the standard AHP questionnaire with compatibility rate lower than 0.1. At the end the rate of balanced realization was evaluated for each. Regarding the pairwise comparison among perspectives done by the experts the customer perspective weighting 0.328 showed the maximum importance degree among other perspectives. The finance perspective weighting 0.290, the internal business process perspective weighting 0.239, and the learning and growth perspective weighting 0.143 were ranked as second to forth level respectively. According to the obtained certain weights, the added income comparison to the previous year weighing 0.121 was ranked in first level. The number of customer complains weighting 0.094, the customer satisfaction weighting 0.086 were ranked in second to fifth levels respectively.