بررسي نقش اثربخشي کسب و کار هوشمند در اثربخشی سازمان
محورهای موضوعی : مدیریت فناوری اطلاعات
رضا اسماعیل پور
1
,
عادل آذر
2
,
افسانه معتمد
3
1 - گروه مديريت دانشگاه گيلان
2 - تربیت مدرس
3 - موسسه آموزش عالی راهبرد شمال
کلید واژه: كسب و كار هوشمند اثربخشي سازماني عوامل سازماني,
چکیده مقاله :
امروزه پيشرفت فناوري اطلاعات و جهانيشدن بازارهاي كسب و كار، منجر به پيچيدگي روزافزون محيط تصميمگيري و در عين حال اثربخشتر شدن تصميمات شده است. از اينرو مديران سازمانهاي كنوني براي بقا و توسعه فعاليتهاي خود نيازمند فناوريها و ابزارهاي نويني هستند تا بتوانند تصميمات مؤثرتري را اتخاذ كنند. كسب و كار هوشمند، ميتواند در اين راه به عنوان ابزاري هوشمند مديران سطوح مختلف را ياري دهد. هدف اصلي پژوهش بررسي تأثير كسب و كار هوشمند بر اثربخشي سازماني است. از طرف ديگر توجه به شناسایی عوامل سازمانی که برای موفقیت سازمان ضروري هستند و همچنين بررسي روابط آنها با اثربخشي سازماني و سيستمهاي اطلاعاتي موجود در سازمان مثل كسب و كار هوشمند از مباحث بسیار مهم تلقی میشود. جامعه آماري اين پژوهش مديران و كارشناسان بانك ملت استان گيلان است كه حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگيري طبقهاي 256 نفر انتخاب شد. دادههاي جمعآوريشده با استفاده از نرمافزارهاي SPSS 24 و Smart-PLS 2.0 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. پس از سنجش روايي و پايايي مدل اندازهگيري، مدل ساختاري تعيين شده از طريق بررسي روابط بين متغيرهاي مكنون ارزيابي شد. مقدار شاخصGOF نشان از برازش قوي مدل ساختاري دارد. سپس جهت آزمون فرضيات مستقيم ضرايب مسير و T آماري بهكار گرفته شد. همچنين براي بررسي فرضيههاي ميانجيگري از آزمون سوبل استفاده گرديد. نتايج نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار عوامل سازماني با اثربخشي كسب و كار هوشمند و همچنين اثربخشي سازماني ميباشد. ضمناً نتايج حاكي از وجود رابطه مثبت و معنادار كسب و كار هوشمند با اثربخشي سازماني است.
Nowsday, advances in information technology and the globalization of business markets has led to ever-increasing complexity of decision-making environment and increase decision-making efficiency. Therefore, the current managers need new technologies and tools for the survival and development of their activities so that they can adopt more effective decisions. Business intelligence can be used as intelligent tools and help managers at various levels. The main objective of the study was to evaluate the effect of business intelligence on organizational effectiveness. On the other hand, paying attention to identify organizational factors that are essential for the success of the organization and also examination of their relations with organizational effectiveness and organization's existing information systems such as business intelligence are considered as very important very issues. The population in this study consisted of managers & experts at Bank Mellat in the Gilan province that 256 persons were selected using stratified sampling method as a sample. The data collected was analyzed using Smart-PLS 2.0 and SPSS 24 software. After measuring the validity and reliability of the measurement model, structural model determined was evaluated by studying the relationship between latent variables. Estimated GOF criterion value represents the structural model has a strong fitness. Then, path coefficients and T Statistics was used to test the hypothesis.The Sobel test was used to investigate the hypothesis of mediation. The results showed that there is a positive and significant relationship between organizational factors and business intelligence effectiveness and organizational effectiveness.Also, results showed that there is a significant and positive relationship between organizational effectiveness and business intelligence.