نقش مرتبة مثالي نفس در برقراري ارتباط ميان نفس و بدن در انديشة صدرالمتألهين
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیه
1 - مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
کلید واژه: رابطة نفس و بدن مرتبة مثالي نفس روح بخاري حكمت متعاليه عرفان نظري ,
چکیده مقاله :
صدرالمتألهين، بر خلاف حكماي پيش از خود، فاصلة ميان نفس ناطقه عقلي و بدن جسماني را بيشتر از آن ميداند كه با روح بخاري بتنهايي پر شود. او علاوه بر روح بخاري، وجود مرتبة مثالي را نيز بعنوان حلقة واسط ميان مرتبة عقلي و مرتبة جسماني انسان ضروري ميشمارد. نگاه تشكيكي ملاصدرا به وجود واحد انساني او را بر آن داشت تا اولاً انسان را داراي سه مرتبة عالي (مرتبة عقلي) سافل (مرتبة مادي) و متوسط (مرتبة مثالي) معرفي كرده و ثانياً مرتبة مثالي و خيالي انسان را حلقة وصل و ماية ارتباط ميان دو مرتبة بالا و پايين بداند. او در تبيين جايگاه مرتبة مثالي در وجود انساني، از قاعدة «تطابق عالم كبير و عالم صغير» نيز بهره برده و دو مرتبة عقلي و مثالي در عالم صغير انساني را نظير عرش و كرسي در عالم كبير دانسته است. صدرالمتألهين طبق اذعان خود وي در مبحث مرتبة مثالي انسان، بشدت متأثر از عارفان است.
Unlike his preceding philosophers, Mulla Sadra believes that the distance between the rational soul and the corporeal body is too big to be filled merely with the steam-like soul. In addition to the steam-like soul, he considers the existence of Ideal existence as a link between the rational and corporeal levels to be necessary. Mulla Sadra’s graded view of human existence led him, firstly, to introduce Man as having three supreme (rational), low (material), and mid (Ideal) levels. Secondly, he maintained that Man’s Ideal and imaginal level is the link connecting the two higher and lower levels. In order to explain the place of Ideal level in human existence, he resorts to the principle of the “conformity between the macrocosm and microcosm” and considers the two rational and Ideal levels in the human microcosm to be similar to the Heaven and Throne in the macrocosm. As acknowledged by Mulla Sadra himself, he is greatly influenced by gnostics regarding the discussion of Man’s Ideal level.