هویت تحصیلی دانشجویان ایرانی: یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : Psychology
حمیدرضا آریانپور
1
,
الهه حجازی
2
,
جواد اژه ای
3
,
مسعود غلامعلی لواسانی
4
1 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
4 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
کلید واژه: هویّت تحصیلی دانشجویان, خودپنداشت تحصیلی, تعلّق, آینده اندیشی, عاملیّت شخصی, تعهّد تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مفهوم سازی و شناسائی مؤلّفه های تشکیل دهندة هویّت تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از انواع خاص هویّت، با توجه به ساختار فرهنگی-اجتماعی و بافت آموزش عالی جامعة ایران بوده است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی و طرح نظریة برخاسته از داده ها استفاده شده است. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 65 نفر (52 نفر دانشجوی مرد و 13 نفر دانشجوی زن) بودند که در نیمسال های چهارم تا ششم مقطع کارشناسی دانشگاه سراسری اردکان و ششم تا هشتم مقطع دکترای حرفه ای در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مشغول به تحصیل بودند. برای گردآوری داده ها، از روش گروه های کانونی استفاده شد و در دو دانشگاه مورد بررسی و پنج گروه کانونی تشکیل گردید. نتایج کدگذاری نظری نشان داد که هویّت تحصیلی دانشجویان ایرانی از پنج مؤلّفة تعهّد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی، آینده اندیشی، تعلّق به دانشگاه و عاملیّت شخصی تشکیل شده است.
The purpose of the present study was conceptualizing college students' Academic identity and identifying the components of it as one of the specific types of the identity, considering the socio-cultural structure and the context of higher education in Iranian society. To achieve this goal, a qualitative research method was used. Participants included 56 individuals (25 male students and 31 female students) who were studying in the fourth to sixth semesters of Ardakan University and sixth to eighth grade M.D. in medical and dentistry at the medical University of Shahid Sadoughi in Yazd. Focus groups were used for collecting data. In two universities, five focus groups were formed. The results of the theoretical coding showed that students' identity was composed of five components: academic commitment, academic self-Concept, future thinking, belonging to university and personal agency, influenced by factors such as basic psychological needs and leads to Numerous concequences such as change in academic self-efficacy and subjective well-being.