بررسی مبانی کلامی انسانشناختی تعامل انسان با محیط زیست با تأکید بر مقام خلیفةاللهی انسان
محورهای موضوعی : Ethnic, social and governance issuesمرتضی بیات 1 , محمدناصر سقای بی ریا 2 , محمد بهشتی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه اراک، اراک
2 - موسسه امام خمینی قم
3 - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
کلید واژه: محیط زیست, اسلام, انسانشناختی, خلیفةالله,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به تبيين مبانی کلامی انسان شناختی تعامل انسان با محيط زيست با تأكيد بر مقام خلیفةاللهی انسان ميپردازد. مهمترين نتيجة تحقيق آن است كه بر اساس آيات قرآن كريم، محيط زيست پديدهاي است كه براي انسان بهعنوان خليفةالله خلق شده است. انسان هدف غايي محيط زيست پيرامون وي ميباشد، ازآنجاكه انسان بهعنوان خليفة خداوند در زمين مسئوليتهاي ويژهاي از طرف خداوند از جمله عمران و آباداني زمين به او سپرده شده است و هرگونه تخريب و تضييع محيط زيست را برخلاف مسئوليت انسان بودن ميداند و هرگونه بيتوجهي و غفلت از اين وظيفه، فرار از مسئوليت تلقي ميشود.
The present article explains the anthropological theological foundations of human interaction with the environment by emphasizing the position of the human as the Caliph of God. The most important result of the research is that according to the verses of the Holy Qur’an, the environment is a phenomenon that has been created for human beings as the Caliph of God. Man is the ultimate goal of the environment around him, since man, as God's Caliph on earth, has been given special responsibilities by God, including the development of the earth, and considers any destruction and loss of the environment contrary to the responsibility of being human, and any negligence to this duty is considered an escape from responsibility.