تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد با میانجیگری مدیریتدانش (مطالعه موردی؛ بانک کشاورزی ایران)
محورهای موضوعی : مديريت دانشسیمین محبی آشتیانی 1 , پیمان اخوان 2
1 - مالک اشتر
2 - مالک اشتر
کلید واژه: يادگيري سازماني ديريت دانش میانجی عملکرد سازمانی سازمان یادگیرنده,
چکیده مقاله :
شناسایی خواستهها و نیازهای مشتریان و کارکنان همواره در برگیرنده مجموعهایی از زوایای پنهان بوده که متناسب با فرهنگ و شرایط هر کشور پیچیدگیهای خاصی را در خود پرورش داده است. در این میان یادگیری سازمانی ابزار سودمندی برای سازمانها تا عملکرد خود را ارتقاء دهند و به عملکرد مطلوب برسند. لذا به ضرورت بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری کارمندان 9 شعبه از شعبات بانک کشاورزی ایران در تهران بودند که براساس جدول مورگان 52 پرسشنامه در بین کارمندان بانک توزیع شد. روش تحقيق، توصیفی- پيمايشي و ابزار جمعآوري اطلاعات پرسشنامه بوده است. در اين پژوهش، هدف بررسي و تبيين تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد با میانجیگری مدیریت دانش بود. آلفای کرونباخ حاصل از پایایی کل سه پرسشنامه برابر 970/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی توسط نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS3 انجام شد. تجزیه و تحلیل داده نشان داد که یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی و مدیریت دانش تأثیر مثبت مستقیم و معنیداری دارد. نتایج نشان میدهد که ارتقاء یادگیری سازمانی نقش مهمی بر شکلگیری بهبود عملکرد سازمانی دارد. لذا با تلاش همه کارکنان در جهت مدیریت دانش نوین و یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی بهبود مییابد.
rganizational learning is a useful tool for organizations to improve their performance and achieve optimal performance. Therefore, it is necessary to investigate the impact of organizational learning on performance in this study. The statistical population consisted of employees of 9 branches of Iran Agricultural Bank in Tehran. According to Morgan table, 52 questionnaires were distributed among bank employees. The research method was descriptive-survey and data collection tool was a questionnaire. The purpose of this study was to investigate and explain the impact of organizational learning on performance through knowledge management mediation. Cronbach's alpha obtained from the total reliability of the three questionnaires was 0.970. Data analysis was done in two levels of descriptive and inferential statistics by SPSS 16 and Smart PLS3 software. Data analysis shows that organizational learning has a direct and significant positive effect on organizational performance and knowledge management. The results show that promoting organizational learning has an important role in shaping organizational performance improvement. Therefore, by improving the knowledge management and organizational learning of all employees, organizational performance improves.