الگوی مشارکت دانشجویان در ورزشهای همگانی بر اساس نظریه رفتار تمرینی به منظور ترویج اخلاق ورزشی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - 1- دانشیاردانشگاه پیام نورگروه تربیت بدنی
2 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: ورزش همگانی, تئوری برنامه ریزی شده رفتار تمرینی, دانشجویان, کنترل رفتار ادراک شده, نگرش, هنجار ذهنی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارئه الگوی مشارکت دانشجویان دانشگاه پیام نور در ورزشهای همگانی بر اساس نظریه رفتار تمرینی برنامه ریزی شده بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 94-95 بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 384 نفر بود که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل مقیاس اصلاح شده رفتار برنامه ریزیشده بود. روایی صوری و محتویی آن مورد تایید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی 95/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمعآوری شده از نرمافزار Amos و spss نسخه 18 استفاده شده است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام نشان داد که، 46 درصد از کل تغییرات سطح مشارکت در ورزش همگانی به سه متغیر نگرش، کنترل رفتار و ورزش همگانی مربوط میشود. شاخصهای نیکویی برازش مدل پژوهش نشان داد که، مدل ارائه شده برازش خوبی دارد به این معنی که تئوری الگوی رفتار برنامه ریزی شده قابلیت تببین مشارکت دانشجویان در ورز همگانی را دارد.. بنابراین پیشنهاد میشود که دستگاههای متولی امر ورزش نسبت به لحاظ کردن تمهیداتی در راستای تقویت نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار ادراک شده در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار مشارکت در فعالیتهای ورزشی همگانی از جمله فرآهم سازی زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، دسترسی، مسائل مالی و... اهتمام ورزیده تا ورزش همگانی در دانشجویان نهادینه و مستدام گردد.
the goal of this research was presenting students participation pattern of Payame noor university in public sports based on theory of planned training behavior. The research was descriptive study that was done in a survey method. The statistical population consisted of students of Payame Noor University in the academic year 94-95. Statistical sample according to Morgan table was 384 people Which were selected by multi-stage clustering. The measurement tool included a modified behavioral scale of planned behavior. validty&Reliability if questionnaire were comfirmed. For inferential analysis of collected data used by Amos software and spss software version 18. The results of stepwise regression model showed that 46% of total changes in the level of participation in sport for all is dependent on three variables ; Attitude , behavior control and sport for all. Good fit indicators of Research model showed that The proposed model is well suited that means that the theory of the pattern of planned behavior can explaine student participation in sport for all. So it is suggested that sports devices to strive about doing tricks In order to strengthen the attitude , mental norms and perceived behavior controlling , along with other influential factors of Participation in sport for all, Including the provision of hardware and software infrastructure , access , financial issues , etc. to institutionalized sport for all in students.