تبیین پارادایم توحیدی آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمنصور شاه ولی 1 , علی اصغر قاسمی 2
1 - دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
2 - دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
کلید واژه: پارادایم توحیدی, آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست, اسلام. ,
چکیده مقاله :
تخریب منابع طبیعی و محیط زیست از پارادایم انسان مدرن و رابطه ی او با خویشتن و جهان هستی ناشی می شود. بنابراین تلاش برای رفع این بحران ها و رفتار صحیح اخلاقی با آن ها باید از اصلاح پارادایم آغاز شود. در این بررسی، از روش اسنادی برای مرور و نقد اسناد آموزش صیانت منابع طبیعی و محیط زیست و از روش تبیینی برای توصیف چرایی و ضرورت تبیین پارادایم توحیدی در آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست استفاده گردید. تبیین هستی شناسی، شناخت شناسی، روش شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی پارادایم توحیدی آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست مهم ترین یافته های این مطالعه می باشند. اگر چه راه های گوناگون برای پیشگیری بحران های زیست محیطی توصیه می شود، امّا محققّان و برنامه ریزان بر این باورند که اتکاء صِرف بر توصیه های فنّی، چاره ساز نیست. زیرا این بحران ها نشانه ی فاجعه ای بزرگتر یعنی پارادایم های مبتنی بر دوری انسان از مبداء و خالق هستی است. لذا نیازمند پارادایم توحیدی برای آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست با لحاظ داشتن "دانش ماوراء الطبیعه"، " دانش علمی/ تحلیلی" و "دانش و اخلاق قدسی" هستیم که می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست کشور قرار گیرد
Environment and Natural resources destruction is rooted in modern man’ paradigm and his relationship with himself and the universe. This happened because of technology intensive use as well as ignorance of traditions; however, these two led to environmental crisis. To resolve this problem, the mankind must change his behavior morally according to a divine paradigm. In this study, Two methods were used: the document review method was to study natural resources preservation education literatures. The explanation method was used to explain why we need a divine paradigm for preservation of natural resources education .The outcomes of this study are explaining ontology, epistemology, methodology, anthropology and axiology of divine paradigm for preservation of Environment and natural resources education. Although the various ways are recommended to prevent crises in natural resources context however, Environment and natural resources researchers and planners believe that relying only on technical advices is not essentially applicable. Because these crises represent a human tragedy: ignorance of God Who is creator of the universe. For this reason a divine paradigm based on "Analytical/scientific knowledge", "Metaphysical Knowledge" and "Religious/ethical Knowledge" is essential. This paradigm can be used by planners and officials for preservation of Environment and natural resources education.