شناسایی ابعاد اثرگذار بر ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه5)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
اعظم نیکوکار
1
,
امیرحسین محمد داودی
2
,
نادرقلی قورچیان
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
کلید واژه: فرهنگ دانشجویی, مدل مفهومی, ارتقاء. ,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شيوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگيری تلفیقی شامل نمونهگیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 91 عبارتی در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هشت بُعد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فناوری و بینالمللی به عنوان ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی هستند که میزان اثرات كلي این ابعاد برابر با 53/68درصد بوده است. رتبهبندی ابعاد نیز ترتیب اولویت هر یک از آنها را به صورت زیر نشان داد: بُعد اقتصادی با رتبه میانگین 27/5. بُعد دینی با رتبه میانگین 5. بُعد فناوری با رتبه میانگین 75/4. بُعد سیاسی با رتبه میانگین 74/4. بُعد فردی با رتبه میانگین 37/4. بُعد فرهنگی با رتبه میانگین 4. بُعد بینالمللی با رتبه میانگین 89/3. بُعد اجتماعی با رتبه میانگین 86/3.
The aim of this study is to identify effective in improving student culture. Methods of purpose applied and the data collection methods, descriptive (survey) is. The study population consisted of all graduate students in Islamic Azad University 5. a sample of 364 sample was calculated for a sample of a combination of sampling and stratified cluster sampling was used. Data 5-point Likert scale questionnaire was 91 words. to analyze the data, from the test K-S, exploratory factor analysis and Friedman was used. The results showed that 1- eight individual, cultural, social, political, economic, religious, international and technology as effective in promoting the culture of Student Islamic Azad University that the effects of the dimensions of 68/53 percent. 2- ranking in order of priority aspects identified include the economic dimension with an average of 5/27. Religious dimension with an average of 5. Technology with an average of 4/75. The political dimension with an average of 4/74. Individual with an average of 4/37 Cultural dimension with an average of 4. The international dimension with an average of 89/3. The social dimension with an average of 3/86.