زاویه دید در سه داستان کوتاه از «بیژن نجدی»
محورهای موضوعی : Research in Iranian classical literatureشیوا پورنداف حقی 1 , رضا اشرف زاده 2 , علی تسلیمی 3 , عباس خائفی 4
1 - دانشگاه آزاد مشهد
2 - -
3 - -
4 - دانشگاه گيلان
کلید واژه: زاويه ديد داستان كوتاه بيژن نجدي راوي روايت,
چکیده مقاله :
زاويه ديد، دريچهاي است كه نويسنده ميخواهد خواننده از همان دريچه به داستانش بنگرد. زاويه ديد در داستان كوتاه به دلیل حجم كم آن، اهمیتی فراوان دارد. «نجدي»، داستان نويس مدرن و توانمند، جايگاهی ویژه در داستان كوتاه معاصر دارد. او به فرم و ساخت داستان بيشتر توجه دارد و در به كارگيري زاويهديد شگرد و مهارت خاصي دارد، به طوری که با هر زاويه ديد و چرخش آن به معناآفريني جديد و صورتي نو در داستان میپردازد. در اين مقاله ابتدا زاويهديد و انواع آن معرفی می شود. سپس به عنوان نمونۀ زوایه دید، سه داستان «استخري پر از كابوس»، «روز اسب ريزي» و «دوباره از همان خیابانها» از دو مجموعه آثار نجدی که زاویه دید در آنها نقش برجسته و تأثیرگذاری در ساختار و رسیدن به هدف و معنا و مفهوم دارد، تحلیل و بررسی ميشود. نجدی در داستان اوّل، زاویه دید سوم شخص نامحدود سنتی را به مدرن تبدیل نموده است. در داستان دوم، نویسنده با چرخش های متناوب، زاویه دید اول و دوم شخص دو دنیای متفاوت را در یک دنیای کلی نشان می دهد. در داستان سوم با چرخش زاويه ديد سوم شخص به اول شخص و به سبب زنده شدن شخصیت داستان و اعتراضش به نويسنده، نظریۀ «مرگ مؤلف و عدم قطعیت» وجود دارد. در مجموع زاویه دید در هر سه داستان دچار دگرگونی شده است و باعث آشناییزدایی میشود که کاری فرمالیستی است و محتوا در آنها ارزش دست دوم دارد. این مقاله به بررسی همین دگرگونیهای ساختاری در سه داستان یادشده می پردازد.
The point of view is like a window through which the author wants the reader to look at the story. In short stories because of the size of the book, the point of view is very important. “Najdi” who is a modern and outstanding story writer, has a special position in contemporary short story. He pays attention to the form and structure of the story more than the content. He make use of “point of view” skillfully in a way that by altering the point of view , he creates a new meaning and form in the story. In this paper, after introducing “point of view” and its different types, the point of view in three stories “A Pool Full of Nightmare”, “The Day of Horseshed”, and “Again from the Same Street” are studied. In the "A Pool Full of Nightmare", the point of view is the third person with a change from traditional to a modern one. In "The Day of Horseshed”,by shifting between first and second person point of view, two different worlds are represented in the same general world. In the "Again from the Same Streets", the story is begun with the third person point of view, but turns into the first person and due to the objection of the main character of the story to the writer, the theory of the “death of the author and uncertainty” is presented. Generally the point of view in the three stories has undergone changes that cause de-familiarization which is related to the formalist view where the content is less importance