Identifying Blue Ocean Strategy Strategies and Their Impact on Entrepreneurship Development in the Oil Industry
Subject Areas : Economic
1 - Assistant Professor, Department of Industrial Management (Entrepreneurship), Faculty of Economic and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Mazandaran, Iran
Keywords: Entrepreneurship development, Blue ocean strategy, Strategy, Delphi, Structural equations.,
Abstract :
Today, organizations need to adjust their strategies, programs, and actions with the blue ocean approach to create new demands and enter unrivaled fields. Therefore, the aim of the present study was to identify the strategies of the blue ocean strategy and their impact on the development of entrepreneurship in the oil industry. This study was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population in the qualitative section was 28 university professors and senior managers of the oil industry who were selected purposefully using the snowball technique, and in the quantitative section, there were 3710 oil industry experts, and the sample size was determined as 348 people based on the Krejci and Morgan table, and the simple random method was used for sampling. The Delphi method was used to identify the strategies, and the structural equation method with SmartPLS3 software was used to examine the effects of the variables. The results of the qualitative part showed that the blue ocean strategy includes the strategies of (increase, decrease, eliminate, create). The results of the quantitative part also showed that the increase strategy (0.319), decrease strategy (0.358), eliminate strategy (0.347), and create strategy (0.326) have a positive and significant effect on the blue ocean strategy, and the blue ocean strategy also has a positive and significant effect on the development of entrepreneurship by (0.775).
- آذر، عادل و خسروانی، فرزانه.(1398). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسئله). انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
- آقامحمدی، جواد(1398). توسعه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی: تحلیل محتوای کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره متوسطه نظری از منظر میزان انعکاس ویژگی های شخصیتی کارآفرینی،نشریه راهبرد توسعه، 57(1).
- پاینده، رضا و مرتضوی راوری، سارا سادات.(1399). آسیب شناسی نظام نوآوری صنعت نفت ایران مبتنی بر تحلیل کارکردی نهادی، نشریه علمی پژوهش های پیشرفت: سیستم ها و راهبردها،1(2).
- پناهی، محمد، رنجی جفرودی، نیما و نصیری، مجید.(1399). طراحی مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد استراتژی اقیانوس آبی، مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی،7(3).
- خدامرادپور، محمد و همکاران(1398). تشخیص فرصت کارآفرینی، زمینه ساز اشتغال پایدار،نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 4(2).
- خیاط، بهناز، محمدیان، فریبا و ماجدی، نیما .(1399).ارائة الگوی توسعة کارآفرینی ورزش زنان ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 12(62).
- دانشور، حسین.(1397). شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار استراتژی اقیانوس آبی در بهبود عملکرد شرکت های نوبنیاد، پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری،3(10).
- دشتی منش، غلامرضا، حاجیانی، رضا و یدالهی فارسی، جهانگیر .(1391).الگوی توسعه کارآفرینی در بخش نفت و گاز ایران بر پایه تجارب مشابه کشورهای منتخب: فرصت های کارآفرینی و سیاستهای حمایتی، دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی، تهران - منطقه ويژه اقتصاد انرژي پارس جنوبي.
- دیوانی آذر، شقایق و زراعتکار، امید.(1395). تدوین وانتخاب استراتژی اقیانوس آبی در حوزه شرکتهای قطعه سازی با استفاده از تصمیم گیری چندشاخصه، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی.
-ساعي، احمد و پاشنگ، مريم.(1396). موانع توسعه صنعت نفت در آينده با بررسي عوامل رکود صنعت ايران در دوره زماني (1393-1383)،نشریه راهبرد، 26(84).
- ستایش، سامی و امین، فرشته.(1394). طراحی راهبرد اقیانوس آبی در حوزه فعالیت های مهندسان مشاور در طرح های ملی فعال در حوزه سدسازی کشور، مدیریت دولتی،7(1).
- شهریاری، سلطانعلی، خواستار، حمزه و مقیمی، مریم.(1402). الگوی پیادهسازی استراتژی اقیانوس آبی برمبنای نظریه داده بنیاد، مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 6(2).
- فرحناک، مرتضی و دانشمندمهر، مریم.(1398). بررسی و شناسایی شاخصهای اقدام در تبیین استراتژی اقیانوس آبی در صنعت پخش ایران با استفاده از عوامل آمیخته بازاریابی خدمات (8P) و الگوی چهار اقدام، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 44.
- قنبری، منوچهر، سبزعلی یمقانی، علی، ربانی، یوسف و سبزعلی یمقانی، کبری.(1403). تدوین استراتژی اقیانوس آبی در صنعت خدمات بانکداری با هدف بهبود تأمین خواسته های مشتریان و تعیین الگوی بهینه، مدیریت بازرگانی،16(1).
- کاظمی، زهرا، بیگی فیروزی، الله یار و یعقوبی، نورمحمد.(1398). طراحی مدل استراتژی اقیانوس آبی در بین رهبران بازار در صنعت مواد غذایی با استفاده از روش دلفی،راهبردهای بازرگانی،16(14).
- محمدی گلشاد، لیلا.(1402). بررسی تاثیر استراتژی اقیانوس آبی بر ایجاد کارآفرینی، سومین کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار.
- مطلبی، معصومه، علیزاده، محمد و نظری فارسانی، محسن .(1398). بررسی رابطه متقابل بین کارآفرینی در بخش صنعت، رشد اقتصادی و اشتغال در ایران با استفاده از الگوهای SUR و SVAR، نظریه های کاربردی اقتصاد، 6(3).
- نقیبی، میرمحمود، والمحمدی . چنگیز، فتحی هفشجانی، کیامرث و مدیری، محمود. (1403). تحلیل مؤلفههای توسعه استارتاپهای صنعتی با رویکرد استراتژی اقیانوس آبی، تکنولوژی در کارآفرینی و مدیریت استراتژیک.
- نمازی، محمد، قدیریان آرانی ، محمدحسین و فتاحی نافچی، حسن(1395). استراتژی اقیانوس آبی و توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک،فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،5(18).
- نیک زاد، عباس و کاباران زاده قدیم، محمدرضا.(1399). بررسی تاثیر بکارگیری راهبرد اقیانوس آبی با رویکرد تفکر راهبردی بر تجاری سازی تولید نوآورانه و تولید نوآورانه سیستماتیک در شرکت کاله آمل، فصلنامه مدیریت کسب و کار،47(1).
- Abdel-Dayem, H.A., Ragheb, M.A.S., Abdel-Azzim, M., Hamaida, F.A.-A. and Abdel-Bary, A.A.-W. (2021) The Effect of Blue Ocean on Business Entrepreneurship through Niche Marketing as a Mediating Variable (Applied Study on Zalat for Leather Products Co.). Open Access Library Journal, 8, 1-13.
- Chan, W. (2016). Quantitative Analysis of Corporate Growth Opportunities and Profitability Based on Dimensions of Blue Ocean Strategies. Journal of Business Strategy, 26(4): 22-28.
-Faisal, M., Banwet, D.K., and Shankar, R.( 2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552.
- Faiza,S and et al.(2023). A Systemati Literature Review Of The Adoption Of A Blue Ocean Strategy By Small and Medium Enterprises For Sustainable Growth, Journal of Sustainability Science and Management,18(2):197-231.
-Krejcie, R, and Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-610.
-Kumar, G. (2019). Institutional environment differences and their application for entrepreneurship development in India, Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 11(2): 177-199.
- Lincoln, Y., and Guba ,E. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research and Development,30:233-252.
- Vinay, Sh., Piyush, S., Shujauddin, N. (2010). Blue Ocean Strategy: A Vehicle for Entrepreneurship Development and Economic Growth in Rural Areas. International Journal of Asian Business and Information Management, 1(1): 32-41.
-Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81.