شناسایی و اولویت بندی مولفه های نوآوری مدل کسب وکار به روش فراترکیب و آنتروپی شانون
الموضوعات : Specialزهرا اسحاقیان 1 , حمیدرضا یزدانی 2 , سید محمدباقر جعفری 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت سیستم¬ها، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری مدل کسب وکار, نوآوری در محتوا, نوآوری در ساختار, نوآوری در حکمرانی, نوآوری در ضبط ارزش,
ملخص المقالة :
در عصر کنونی و رقابت فزاینده بین بنگاههای تجاری، بحث نوآوری اهمیت روزافزونی یافته و نوآوری در مدل کسب وکار به عنوان ضامن بقا و سودآوری، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و مدیران قرار گرفته است. با وجود مدل ها و چارچوب های مختلفی که درباره نوآوری مدل کسب وکار وجود دارد، تاکنون مدل جامعی که مولفه های نوآوری مدل کسب وکار را شناسایی و اولویت بندی کند، ارائه نشده است. در پژوهش حاضر به منظور تبیین یک چارچوب، با مرور سیستماتیک ادبیات موضوع، مجلات نمایه شده در پایگاههای WOS و SCOPUS گردآوری شد و با بکارگیری روش فراترکیب، تفسیر، تحلیل و ترکیب ۴۲ مقاله منتخب انجام شد. بر این اساس مولفههای نوآوری مدل کسب وکار در قالب چهار مقوله نوآوری در محتوا (شامل دو مفهوم کلان فعالیتهای زنجیره ارزش و کلان فعالیتهای درون سازمانی)، نوآوری در ساختار، نوآوری در حکمرانی و نوآوری در ضبط ارزش دسته بندی شد. سپس ضریب اهمیت و اولویت هر یک از مولفه ها به کمک روش آنتروپی شانون محاسبه شد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهای لازم ارائه شده است.