سياستگذاري براي واحدهاي متمركز و غير متمركز تحقيق و توسعه در صنعت نفت براساس فرآيند ايده تا بازار
الموضوعات :1 , سيد مهام الدين طباطبایي 2 , احمد موسايي 3
1 -
2 - دانشگاه کارلتن کانادا
3 - پژوهشگاه صنعت نفت
الکلمات المفتاحية: تحقيق و توسعه, ساختارهاي تحقيق و توسعه, واحدهاي تحقيق و توسعه متمركز 1 و غيرمتمركز2 در سازمانهای بزرگ, صنعت نفت, فرآيند ايده تا بازار,
ملخص المقالة :
امروزه تحقيق و توسعه به يكي از مهمترين اركان سازمانها تبديل شده است و صنعت نفت نيز به عنوان بزرگترين صنعت كشور از اين قاعده مستثني نيست. اما در خصوص ساختار و جايگاه تحقيق و توسعه در سازمانهارويكردها و ساختارهاي متنوع و متفاوتي وجود دارد. در سازمانهاي بزرگ سه نوع ساختار تحقيق و توسعه بيشتر مورد استفاده قرار گرفتهاند كه عبارتند از: • ساختار متمركز فعاليتهاي تحقيق و توسعه • ساختار غير متمركز فعاليتهاي تحقيق و توسعه • ساختار هيبريدي فعاليتهاي تحقيق و توسعه در اين مقاله ابتدا اركان فرايند ايده تا بازار تشريح شده، سپس انواع ساختارهاي تحقيق و توسعه در سازمانهاي بزرگ تعريف و جايگاه آن در صنعت نفت بررسي ميشود. در ادامه براساس اركان فرآيند ايده تا بازار به تشريح وظايف و ماهيت فعاليتهاي بخشهاي متمركز و غير متمركز تحقيق و توسعه در ساختارهاي هيبريدي تحقيق و توسعه پرداخته ميشود و درنهايت سياستهايي براي بهبود وضعيت تحقيق و توسعه در صنعت نفت ارائه میشود