طراحی مدل کارآفرینی سازمانی در صنایع نساجی ایران
الموضوعات : جنرال لواءعلی اکبر شرافتی نژاد 1 , سیدمجتبی سجادی 2 , حمیدرضا قاسمی 3 , شیلا شهیدی 4 , مصطفی علیمیری 5 , سیداحمد موسوی شوشتری 6
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
2 - مهندسی صنایع، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
3 - مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایرا
4 - مهندسی نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران
5 - مدیریت سیاستگذاری عمومی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ایران
6 - مهندسی نساجی، دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, صنعت نساجی, مدل کارآفرینی,
ملخص المقالة :
کارآفرینی عامل رشد و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب میشود، این مهم در نتیجه جدیت و پشتكار در استفاده بهینه از فرصتها به دست میآید. در نتیجه این امر میتوان اذعان کرد، کارآفرینان صنایع مختلف به عنوان طلایه داران موفقیتهای تجاری در جامعه محسوب میشوند زیرا، توانایی استفاده از فرصتها را دارا بوده و قادر به ایجاد ابتكار و خلاقیت در سازمان میباشند. کارآفرینی در صنایع مختلف اهمیت بسزایی در ارتقاء و پیشرفت آن سازمان دارد، با توجه به اهمیت بسیار زیاد البسه و منسوجات در جامعه و اقتصاد مردم در کشورهای مختلف و نقش بسیار مهم آن در کشور ایران، بررسی کارآفرینی سازمانی در صنعت نساجی مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق در قالب مصاحبه عمیق از چندین شرکت مختلف نساجی و خبرگان این صنعت و خبرگان دانشگاهی صورت گرفت و شناسائی مؤلفههای کارآفرینی سازمانی در صنعت نساجی از طریق مصاحبه هایی در قالب 46 پرسش مختلف طراحی و مطالعه گردید، که پس از 12 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. مصاحبههای صورت گرفته از طریق نرمافزار اطلس کدگذاری گردیدند و بر اساس کدهای به دست آمده، مدل کارآفرینی سازمانی در صنعت نساجی ایران ارائه شد. نتایج این مطالعه نمایانگر نقش شگرف عوامل ساختاری و محیطی موجود در صنایع نساجی و نیز استراتژی و مؤلفههای کارآفرینی سازمانی بر صنایع نساجی بود.