نقد و بررسی دیدگاه داوکینز درباره رابطه علم و دین بارویکرد کلام فلسفی امامیه
الموضوعات : کلام اسلامی
صمد بهروز
1
,
قربانعلی کریم زادۀ قراملکی
2
,
اسد مهدیون هراب
3
1 - استادیار، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشیار، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 - دانشجوی دکتری کلام اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: داوکینز, دین , علم , رابطه علم و دین , کلام فلسفی.,
ملخص المقالة :
داوکینز باانکار خدا ودین و موهومی دانستن آنها ادعا دارد ایمانِ دینی، حقیقتی کور و نوعی بیماری روانی و محصول تصادفی نوعی کجروی در امری سودمند است بنابراین دین با علم متعارض و تقابل ویروسگونه دارد و جلوپیشرفت آن را میگیرد.در این تحقیق به روش تحلیلی و توصیفی به نقد و بررسی دیدگاه وی پرداخته شدهاست و روشن شده است رویکرد کلام فلسفی برخلاف دیدگاه داوکینز معتقد است علم و دین نه تنها متعارض نیستند بلکه حقیقت دین برخلاف داوکینز برخاسته از نهاد پاک آدمی و برپایههای عقلی و خللناپذیر استواراست و رابطهاش با علم دربرخی حوزهها متمایز ودربرخی مکمل و دربرخی مواردتعامل است همچنین از منظرکلام فلسفی چنانچه علم تجربی بصورت مطلق و حتمیت و قطعیت نگریسته شود خطای فاحش و زیانباری تا حد انکارخدا و انکاردین و موجب فروریختن پایههای اخلاق و فضایل انسانیخواهدشد.