ترسیم الزامات کلیدی توسعه شایستگیهای مدیران: مرور نظاممند و تحلیل محتوای کیفی با تأکید بر کاربردهای عملی در آموزش و توسعه منابع انسانی
الموضوعات :محمد احمدی 1 , مرتضی کرمی 2 , رضوان حسین قلی زاده 3
1 - مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 - مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی،مشهد، ایران
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: الزامات کلیدی, توسعه شایستگیهای مدیران, مرور نظاممند, تحلیل محتوای کیفی, آموزش و توسعه منابع انسانی,
ملخص المقالة :
توسعه شایستگیهای مدیران از ارکان اساسی دستیابی به موفقیت و حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمانها به شمار میآید. با این حال، بسیاری از برنامههای آموزش و توسعه مدیران به اثربخشی مورد انتظار نرسیدهاند که یکی از دلایل اصلی آن، فقدان درک جامع و نظاممند از الزامات کلیدی این فرایند است. این پژوهش با هدف شناسایی الزامات کلیدی توسعه شایستگیهای مدیران، با رویکرد مرور نظاممند اسنادی و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جستجوی نظاممند در پایگاههای گوگل اسکولار[1]، وب آو ساینس[2]، اسکوپوس[3] و امرالد[4] از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ و با تمرکز بر مقالات انگلیسیزبان دارای دسترسی کامل صورت گرفت. از میان ۲۰۲۷ مقاله شناسایی شده، پس از غربالگری و ارزیابی کیفیت، ۱۱۳ منبع مرتبط برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد توسعه اثربخش شایستگیهای مدیران نیازمند تمرکز بر چندین الزام کلیدی از جمله رهبری استراتژیک و همراستایی با اهداف کلان سازمان، طراحی و اجرای چرخه مستمر برنامههای یادگیری، بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی مانند شبیهسازی، کوچینگ و منتورینگ، ایجاد فرهنگ یادگیرنده سازمانی، حمایت از توسعه فردی و حرفهای مدیران، تسهیل مدیریت دانش و انتقال تجارب، تقویت توانایی انطباق با تغییرات محیطی، و تمرکز بر ارتقای شایستگیهای کلیدی مدیریتی و رهبری است. این الزامات در کنار هم چارچوبی منسجم، پویا و قابل ارزیابی برای طراحی و اجرای برنامههای توسعه مدیران ارائه میدهند. یافتهها اهمیت نوآوری آموزشی، یادگیری مستمر و مدیریت دانش را برجسته کرده و میتوانند راهنمای عملی موثری برای بهبود برنامههای توسعه مدیران باشند.
[1]. Google Scholar
[2]. Web of Science
[3] .Scopus
[4]. Emerald