نظم و ترجیح گفتمانی در سریال «آوای باران» (با تأکید بر مسائل و آسیبهای نهاد خانواده)
الموضوعات : Research on Iranian social issues
عبدالطیف کاروانی
1
,
مهدی کاوه
2
,
محمدرضا قنبری
3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، بندرعباس، ایران
2 - دانشآموخته دکترای جامعهشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، شیراز، ایران
3 - مربی گروه حقوق، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: سریال تلویزیونی آوای باران, خانواده, تحلیل گفتمان, بازنمایی رسانهای و مسائل و آسیبهای خانواده.,
ملخص المقالة :
در عصر حاضر، رسانههای جمعی بهویژه سریالهای تلویزیونی، نقشی فراتر از سرگرمی ایفا کرده و به بستری مؤثر برای تولید، بازتولید و چرخش گفتمانهای اجتماعی تبدیل شدهاند. پژوهش حاضر با هدف شناخت نظم و ترجیح گفتمانی بازنماییشده در سریال «آوای باران» و با تأکید بر مسائل و آسیبهای نهاد خانواده انجام شده است. در روش تحلیل گفتمان شش مرحلهای این پژوهش، واحد تحلیل، سریال و واحد مشاهده، مناسبات گفتمانی موجود در فیلم بوده است. یافتهها نشان داد که در این سریال، دو گفتمان خانوادگی جاهطلب و مسئولیتپذیر بازنمایی شده است. روابط تعارضی اعضای خانواده در گفتمان جاهطلب با یکدیگر از دو گونه شکاف نسلی و شکاف فرهنگی ناشی میشود. در گفتمان مسئولیتپذیر، روش تربیتی فرزندان، اهمیت اساسی داشته است و در این گفتمان، اعتماد به یکدیگر، جایگاه ویژهای دارد. فرجام گفتمانی با برتری گفتمان خانوادۀ مسئولیتپذیر، خاتمه یافته است. نکته دیگر مشاهده، نوعی بیاعتماد نهادی و بهویژه بیاعتمادی نسبت به نیروی انتظامی و پلیس بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان به این نتیجه دست یافت که سریال «آوای باران» با ترسیم تقابل گفتمانی میان خانوادههایی با محوریت جاهطلبی و مسئولیتپذیری، ترجیح معنایی خود را به سوی الگوی مسئولیتپذیر سوق داده است. این ترجیح ضمن تأکید بر نقش اخلاق فردی در حفظ نظم اجتماعی، نقش نهادهای ساختاری را کمرنگ کرده و بر ایدئولوژی فردگرایانه و تقدیرمحور تکیه کرده است.