مدل علّی برای ابعاد طرح ارتباطی خانواده، تاب آوری و مهارت مهار خشم با گرایش به خشونت
الموضوعات :
1 - بخش روانشناسی دانشگاه مازندران، بابلسر
2 - بخش روانشناسی دانشگاه مازندران، بابلسر
الکلمات المفتاحية: طرح های ارتباطی خانواده, تاب آوری, مهارت مهار خشم, گرایش به خشونت, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف تبیین رابطه علّی بین ابعاد الگوی ارتباطی خانواده، تاب آوری و مهار خشم با گرایش به خشونت در نوجوانان صورت گرفت.شرکت کنندگان این پژوهش، 287 از دانش آموزان دبیرستان های شهر بابلسر بودند که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش، ابزار های طرح های ارتباطی خانواده، تاب آوری، مهار خشم و گرایش به خشونت مورداستفاده قرار گرفتند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، از نرم افزار آموس و از روش تحلیل مسیر استفاده گردید که با توجه به مقادیر شاخص های بهدستآمده، داده ها با مدل تحقیق برازش داشت. بررسی اثرات کل نشان داد که جهتگیری گفتوشنود بیشترین تأثیر بر تغییرات گرایش به خشونت داشته است. محاسبة میزان تأثیر متغیرهای مستقل بر وابسته، حاکی از آن بود که 12 درصد از تغییرات، متغیر تاب آوری و 40 درصد از تغییرات، متغیر مهارت مهار خشم و 39 درصد از تغییرات، گرایش به خشونت، توسط مدل تبیین می شود. بررسی نقش واسطه ای تاب آوری و مهارت مهار خشم در رابطه بین طرح -های ارتباطی خانواده و گرایش به خشونت نشان داد که تاب آوری در رابطه بین جهتگیری گفتوشنود و گرایش به خشونت و مهارت مهار خشم در رابطه بین هر دو بعد جهتگیری با گرایش به خشونت نقش واسطه ای ایفا می کنند.