تبیین همپیوندی حس مکان و روابط اجتماعی در بازار تاریخی تبریز؛ رویکردی انسان محور
الموضوعات :مینا سروری مهرآباد 1 , پریسا آبرومند آذر 2
1 - استادیار، گروه معماری، دانشکده علوم وهنر، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشکدۀ علوم و هنر، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: حس مکان, روابط اجتماعی, تعاملات انسانی, بازار تاریخی تبریز, انسانمحور.,
ملخص المقالة :
حس مکان و روابط اجتماعی از عناصر کلیدی در فهم تعاملات انسانی و کارکردهای فضاهای عمومی بهشمار میروند. بازار تاریخی تبریز، بهعنوان یکیای نمادهای برجستۀ معماری و فرهنگی ایران، بستری است که در آن حس مکان و ارتباطات اجتماعی نقشی بیبدیل ایفاء میکنند. هدف این پژوهش، واکاوی همپیوندی حس مکان و روابط اجتماعی در این فضای تاریخی با رویکردی انسانمحور است. این مطالعه بهروش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از ابزارهای کمی و کیفی انجام شده است. در بخش کمی، جامعۀ آماری پژوهش شامل کسبه و مراجعان بازار تاریخی تبریز است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و توزیع پرسشنامه در میان 400 نفر بر اساس «فرمول کوکران»، دادههای موردنیاز گردآوری شد. در بخش کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با کارشناسان حوزههای مرتبط انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری «اسپیاساس»، «ضریب همبستگی پیرسون» و تحلیل مسیر در نرمافزار «ایاماواس»، پردازش شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که میان حسمکان و کیفیت روابط اجتماعی در این بازار ارتباطی معنادار و متقابل وجود دارد. فضای کالبدی، عناصر فرهنگی و فعالیتهای روزمره، بهعنوان اجزاء مؤثر بر تقویت حس مکان، نقش مهمی در شکلگیری و تداوم روابط اجتماعی ایفاء میکنند. این پژوهش با تأکید بر رویکرد انسانمحور، راهکارهایی برای تقویت تعاملات اجتماعی و حفظ حس مکان در بازارهای تاریخی ارائه میدهد که میتواند به ارتقای کیفیت زندگی شهری و پایداری فرهنگی در چنین فضاهایی منجر شود.