وجه آینه ای روایت و بکارگیری آن در تجربه «دیگری» در رابطه تربیتی: طرحی برای تربیت همدلانه معلم
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: دیگری, روایت, زاویه دید, همدلی, تربیت معلم,
ملخص المقالة :
رابطه تربیتی، رابطه ای است عمیق و وابسته به بینش معلم درباره خود، دانش آموز و ماهیت این رابطه. از این رو، طرح بینش های فلسفی در دوره تربیت معلم از اهمیتی ویژه برخوردار است. از سوی دیگر، دشواری ادبیات فلسفی باعث شده تا حضور صریح فلسفه در این برنامه با کامیابی همراه نباشد. نوشتار حاضر با در نظر گرفتن ضرورت نخست و با نظر به این ناکامی، تلاش می کند تا ضمن تحلیل رابطه تربیتی و جایگاه «دیگری» در آن، قالب جدیدی را برای طرح این بینش فلسفی بکار برد. بر این اساس، ابتدا با رویکرد تحلیلی، «دیگری» و نقش آن را در رابطه تربیتی بیان می کنیم؛ سپس به تبیین مفهوم روایت و مولفه های آن خواهیم پرداخت و در نهایت با رویکرد اشتقاق ضمنی، طرحی ارایه خواهیم داد که در آن، درک دیگری با استفاده از زاویه دید در داستان، امکان پذیر خواهد بود. اگر رابطه تربیتی را به صورت تعاملی تصویر کنیم، تحقق آن مستلزم درک دانش آموز در مقام دیگری توسط معلم و همدلی با وی است. در گام دوم، در میان عناصر روایت، عنصر زاویه دید که امکان جایجایی میان شخصیت ها فراهم می کند و ما را قادر می سازد تا در منظر نگاه شخصیت های مختلف روایت بنشینیم. بر این اساس، در پایان تلاش شده تا برای تقویت همدلی و امکان درک دیگری توسط معلمان، طرحی تربیتی مبتنی بر روایت و عنصر زوایه دید که آنر ا ویژگی آینه ای روایت نام نهاده ایم، طراحی شود.