تحلیل راهبردهای مؤثر بر توسعهی صنعت گردشگری در شهر همدان با استفاده از مدل SWOT
الموضوعات :
ابراهیم مولوی
1
,
الناز ابراهیمی پورفر
2
,
مهسا زنده پاک
3
1 - دانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل فضایی, صنعت گردشگری, توسعه گردشگری, تحلیل SWOT.,
ملخص المقالة :
گسترش شتابان شهرها و افزايش بیرویه جمعيت موجب بروز مشکلات متعددي شده است؛ لذا گردشگري شهري بهویژه براي کشورهاي درحالتوسعه از جمله ايران يک مزيت اقتصادي است تا از طريق آن بتوان فرآيند توسعه را تسريع بخشید. با عنايت به اينکه شهر همدان مي¬تواند يکي از کانون¬هاي جاذب گردشگران بهحساب آيد، پژوهش حاضر با هدف بررسي، شناخت، تجزیه و تحلیل پارامترهاي مؤثر در توسعه گردشگری شهري، تجزیهوتحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت¬ها و تهديدهاي گردشگري و ارائه راهکارها و راهبردهاي توسعه در جهت ارتقاء وضعيت صنعت گردشگري شهر همدان انجام شده است. روش تحقيق در اين پژوهش ترکيبي از روش¬هاي ميداني و تحليلي است. در فاز اول فرضیات و گویههای پژوهش در قالب پرسشنامه بین 355 نفر از گردشگران توزیع شد و همبستگی آنها با استفاده از آزمون اسپیرمن در نرمافزار SPSS تحلیل شد. روایی پرسشنامه صوری بوده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای گویههای فرض اول 7/0، گویههای فرض دوم 68/0 و گویههای فرض سوم 73/0 محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که بین توسعه صنعت گردشگری همدان و گویههای فرض اول رابطه معناداری وجود ندارد و همچنین فرض سوم پژوهش مبنی بر پایین بودن میزان رضایتمندی گردشگران شهری همدان از خدمات ارائهشده رد میشود؛ اما فرض دوم پژوهش مبنی بر رابطه معنادار بین یکپارچگی سازمانهای گردشگری و توسعه گردشگری شهر همدان مورد تأیید قرار میگیرد. در فاز دوم پژوهش برای ارائه راهبردهای ارتقاء وضعیت گردشگری شهر همدان از تحلیل SWOT و ماتریس عوامل داخلی و خارجی استفاده شد و در ادامه با استفاده از روش QSPM راهبردها اولویت بندی شدند. نتایج نشان می دهد جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت تقویت زیرساخت های اقامتی، رفاهی و استفاده از ظرفیت های غنی تاریخی، فرهنگی و جاذبه های طبیعی از جمله مهم ترین راهبردهای ارتقاء صنعت گردشگری همدان به شمار می رود.