شناسایی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مرتبط با استارتاپ های حمل و نقل
الموضوعات :مهشید سلیمانی 1 , سید موسی خادمی 2 , علی شاه نظری درچه 3 , سعید عبدالمنافی 4
1 - دانشجوی دکترا گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پيام نور,تهران,ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت استراتژیک، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: شایستگی بنیادی, حمل و نقل درون شهری, کسب و کارهای انلاین, مدلسازی ساختاری تفسیری.,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است. ضرورت: کسب و کارهای انلاین خدماتی به دلیل رویارویی با محیط پویا و چالش¬های پیش روی مدیران این نوع کسب و کارها نیاز به شایسته گزینی نیروی انسانی را به یاری شایستگی های بنیادی به عنوان ابزار استراتژیهای سازمانی برای پیشبرد اهداف بیش از پیش احساس می کنند. روش شناسی: روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) و توصیفی - پیمایشی است. در اين پژوهش ابتدا به شناسايي عوامل موثر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مرتبط با استارتاپ های حمل و نقل بر اساس ادبیات،پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان پرداخته شده است عوامل مرتبط در ابتدا ۱۲ مورد شناسایی شدندسپس در مرحله دلفی فازی ۶ عامل تایید گردید. نمونه آماری شامل کارشناسان و مدیران منابع انسانی در استارتاپ های خدماتی حمل و نقل درون شهری و اساتید منابع انسانی به تعداد ۱۵ نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی بودند. جامعه آماری در بخش تحلیل مسیر شامل مدیران و کارشناسان منابع انسانی درسامانه های هوشمند درخواست تاکسی برای سفرهای درون شهری در نظر گرفته شد حدود ۳۳۰ نفر شناسایی و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس جدول مورگان ۲۵۸نفر انتخاب شده اند جهت اعتبار سنجی عوامل از روش دلفی فازی در دو مرحله استفاده شد یافتهها: لذا بر اساس نتایج ضریب اختلاف میان میانگین فازی¬زدایی شده عوامل مورد تایید در دو مرحله نظرسنجی ، ۶ عامل را مورد تایید قرار داد که شامل فرهنگ سازمانی، چشم انداز و راهبرد سازمانی، قوانین حاکم بر سازمان، فناوری اطلاعات، آموزش و مدیریت دانش سازمانی وارتباطات سازمانی بودند. سپس با استفاده از روش مدل ساختاری تفسيري به سطح بندي اين عوامل پرداخته شده است. نتايج اين روش نشان مي دهد که بیشترین اثرگذاری مربوط به قوانین حاکم بر سازمان، چشم انداز و راهبرد سازمانی است و تاثیرپذیرترین عامل شامل آموزش و مدیریت دانش سازمانی و ارتباطات سازمانی است.نتایج تحلیل مسیر نیز روابط بین عوامل را مورد تایید قرار داد. نتیجهگیری: شناسایی ابعاد شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی و تقویت این نوع شایستگی ها می¬تواند درپیشرفت کسب و کارهای انلاین خدماتی حوزه حمل و نقل درون شهری تاثیرگذار باشد و راهبردی درایجادهم افزایی و جذب نیروهای واجد شرایط در سازمان و تقویت و توسعه دیدگاه بلندمدت مدیران در بسیاری از موضوعات همچون رفع نقاط ضعف تصمیمات مدیریتی بپردازند