آینده پژوهی آموزش و توسعه منابع انسانی: روندها، پیامدها و راهبردها
الموضوعات :دکتر داریوش مهری 1 , علی فرهادی 2 , خالد میر احمدی 3 , حسن محجوب 4
1 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران..
2 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
3 - دانش¬آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آینده پژوهی, آموزش و توسعه, آینده پژوهی آموزش, روندهای آموزش و توسعه,
ملخص المقالة :
هدف اصلي اين پژوهش، شناسایی و تبیین روندهای مؤثر آموزش و توسعه بود. پژوهش حاضر، یک پژوهش کیفی آیندهنگارانه است که با استفاده از روشهای مرور نظام مند و پایش محیطی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، کلیه اسناد دیجیتالی، سایتهای آموزشی، تخصصی و حرفهای مرتبط با آموزش و توسعه از سال 2015 تا 2024 در شبکه جهانی وب و با کلیدواژههای مشخص به تعداد 96 سند بود که بر اساس مراحل ساندالوکی و باروسو 26 سند نهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین از شش نفر از مطلعان کلیدی در قالب جلسات کانونی که بهصورت هدفمند ملاکمحور انتخاب شده بودند برای شناسایی پیامدها و راهبردها استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی مایرینگ و برای بررسی روایی و پایایی از چهار معیار اعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. در نتیجه کدگذاری اسناد، 91 خرده روند در قالب 9روند تأثیرگذار در یادگیری و توسعه منابع انسانی (تغییرهای ساختاری و ماهیت بازار کار، آموزش و توسعه، به عنوان جنبهای از برند کارفرمایی، فناوری دیجیتال در آموزش/ یادگیری ،آموزش مبتنی بر شایستگی و مهارتهای آینده، یادگیری شخصیسازی شده، خودراهبر و مبتنی بر تجربه کارکنان،یادگیری مبتنی بر شبکه/داده و رسانه ، طراحی آموزشی مؤثر مبتنی بر ساختارگرایی ، روشهای یادگیری(ترکیبی) مدرن و نوظهور برای محیط کار مدرن و ارزشیابی مستمر و تحلیل و بازخورد مداوم ) پدیدار شده است. در این مقاله پیامدهای هر کدام از روندهای یادگیری و توسعه تبیین شد. مقاله حاضر حاوی دلالتهای کابردی و پیشنهاداتی برای سیاستگذاران، سازمانها، متخصصان و پژوهشگران حوزهی یادگیری و توسعه است.