تدوین مدل کارآفرینی پایدار برای گردشگری خوزستان
الموضوعات :
فرج اله رحیمی
1
,
اسماء صالحی
2
,
آرزو کیارسی
3
1 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: پایداری, کارآفرینی پایدار, گردشگری, نظریهپردازی دادهبنیاد,
ملخص المقالة :
گردشگری بهعنوان یک صنعت پیشرو و پر رونق در دنیای امروزی است که میتواند در همه کشورها بهویژه کشورهای کمتر توسعهیافته آثار مثبت بسیاری در پاسخ به چالشهایی از جمله فقر، بیکاری، مهاجرت، نابرابری و حتی تخریب زیستمحیطی به همراه داشته باشد. از اینرو توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری و در چارچوب پایداری اهمیت مییابد. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد به طراحی مدل کارآفرینی پایدار در صنعت گردشگری میپردازد. بههمین منظور به روش نمونهگیری نظری که غیرتصادفی بوده و تا زمان اشباع کامل دادهها ادامه پیدا کرده است، با ۲۴ تن از مدیران و خبرگان کارآفرینی و گردشگری استان خوزستان، به صورت نیمهساختاریافته مصاحبه انجام شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پس از طراحی به روش دلفی مورد ارزیابی مصاحبه شوندگان قرار گرفت و به جهت بررسی اجماع، پرسشنامهای بسته طراحی شد که پس از تکمیل آن توسط مشارکتکنندگان، ضریب هماهنگی کِندال از طریق نرمافزار اِسپیاِساِس محاسبه و عدد ۰/۶۳۰ بهدست آمد که بیانگر اتفاق نظر و اتمام روش دلفی است. نتایج حاصل از این پژوهش برگرفته از 124مفهوم در قالب 18 مقوله و 6 مقوله محوری حاصل از مصاحبهها، مدلی را ارائه میدهد که به انگیزههای رویآوردن به کارآفرینی پایدار در گردشگری و عوامل مؤثر بر آن میپردازد و به کارآفرینان و سازمانها و کسبوکارهای مرتبط، در توسعه و ترویج موفقیتآمیز کارآفرینی پایدار، بهبود سطح اجتماعی مردم محلی، مراقبت از محیطزیست منطقه و حفظ منابع برای آیندگان کمک مینماید.