شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های توسعه ای یادگیری فراگیر محور و جامع کارکنان
الموضوعات : الگوهای تدوین برنامه های توسعه فردیسمیه خداپرست 1 , کلثوم نامی 2 , مختار ذاکری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ، بندرعباس، ایران
2 - گروه علوم تربیتی ، واحد بندر عباس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندر عباس ، ایران * نویسنده مسئول
3 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری فراگیر , یادگیری فراگیر محور, یادگیری جامع,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های توسعه ای یادگیری فراگیر محور و جامع کارکنان انجام پذیرفت که از حیث هدف کاربردی و با استفاده از روش کیفی انجام پذیرفته است.در این راستا شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های توسعه ای یادگیری فراگیر محور و جامع کارکنان جهت بهبود وظایف محوله کارکنان، اقدامی مثبت و راهبری می باشدکه ازیک سوجهت رضایتمندی فردی و از سویی دیگر نقشی به سزا در توسعه و بهبود سازمان دارد . مشارکتکنندگان در بخش کیفی از خبرگان و متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت و مدیران آموزشی براساس روش هدفمند انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و بر مبنای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر از خبرگان به ارائه مدل کیفی پرداخته شده است. نتایج حاصل از کدگذاری باز و محوری، به استخراج 9 بُعد( 1. مکانیزمهای مدیریتی 2. پویایی محیط 3. پتانسیل آموزش 4. عامل های فردی 5. عامل های سازمانی 6. سازمان پاسخگو 7. انتقال یادگیری 8. بسترهای فرهنگی و 9. فرهنگ انتقال یادگیری ) که از 25 مولفه و 131 مفهوم منجر شد. یافتههای این مطالعه میتواند ضمن ارائه بینش عمیق به تصمیمگیران ارشد و مدیران شرکت ها و سازمانها، زمینهساز یادگیری فراگیر محور و جامع کارکنان در بهره وری سازمان و شرکت ها نقش موثری داشته باشد .