طراحی الگوی بهکارگیری واقعیت افزوده در صنعت گردشگری از طریق اپراتور همراه اول
الموضوعات : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوري
یاسر قاسمی نژاد
1
,
سارا مقدم فیروزان
2
,
سیدمحمد هاشمی طباطبایی
3
1 - دانشگاه جامع امام حسین
2 - دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: واقعیت افزوده, صنعت گردشگری, تکنیک بهترین- بدترین, واقعیت مجازی,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر تکنولوژی واقعیت افزوده به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. اما پژوهشهای بسیار کمی در زمینه کاربردهای واقعیت افزوده در صنعت گردشگری صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل واقعیت افزوده و رتبه بندی کاربردهای آن در صنعت گردشگری از طريق اپراتور همراه اول میباشد. برای تحقق این هدف، ابتدا از طریق بررسی ادبیات تحقیق، کاربردهای واقعیت افزوده شناسایی و بعد از سنجش و تأیید روایی محتوایی و اعتبار متغیرهای پرسشنامه، به رتبهبندی آنها از طریق تکنیک بهترین- بدترین پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر از بین 8 نفر از خبرگان دانشگاهی که به حوزه فناوری اطلاعات و واقعیت افزوده تسلط داشتند، انتخاب شد. هچنین از نرم افزارهای لینگو و اکسل در تحلیل دادههای تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که واقعیت افزوده در یازده حوزه گردشگری، اعم از بازاریابی، گردشگری هوشمند، خرید و تجارت الکترونیکی، معماری، صنعت چاپ و نشر، محیط گردشگری، مسیریابی، هتل و رستوران، آموزش، راهنمای گردشگری، میراث فرهنگی، کاربرد دارد و موجب به دست آوردن مزیت متمایز کننده نسبت به سایر رقبا و همچنین موجب کاهش هزینههای کلی می شود. با این حال، تحقیقات کمی در این حوزه لجستیک صورت گرفته و اکثر تحقیقات در حوزه مهندسی مورد مطالعه قرار گرفت. به نظر می رسد، یکی از زمینههای پژوهشی مهم که در آینده می تواند مورد توجه محققان قرار گیرد، بررسی عوامل مؤثر، چالشها و فرصتهای واقعیت افزوده در گردشگری باشد.