طراحی و تبیین مدل مفهومی آموزش کارکنان زن مدارس در فضای مجازی
الموضوعات :عباداله احمدی 1 , نادر شهامت 2 , مسلم صالحی 3 , حامد خرم شکوه 4
1 - واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
4 - واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش کارکنان زن مدارس, فضای مجازی, روش داده بنیاد.,
ملخص المقالة :
در دنیایی که در آن ارتباطات آنلاین به یکی از محورهای اصلی تبادل اطلاعات و دانش تبدیل شده است، انتقال مداوم و بهروز دانش به کارکنان زن آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما با توجه به چالشهای فراوانی که در مسیر آموزش مجازی و آنلاین وجود دارد، نیاز به راهبردها و الگوهایی جامع و اثربخش احساس میشود. به همین دلیل یک مدل جدید و نوآورانه از آموزش در دوران فعلی پایگاههای آموزشی طراحی شد. در مرحله کیفی از بین استراتژیهای پژوهش کیفی از نظريه داده بنیاد استفاده گردید و به تدوين مدلي جامع كه شامل عوامل علي، عوامل مداخلهگر، عوامل زمینهای، راهبردهای مدل مفهومی آموزش کارکنان زن مدارس در فضای مجازی است، پرداخته شد. مصاحبه عميق بهعنوان اصلیترین ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده درمجموع 143 مفهوم و 21 مقوله یا کد باز شناسایی و استخراج و در 6 دسته اصلی داده بنیاد قرار گرفتند. بر اساس نتایج روش کیفیّ پرسشنامهای بر اساس مدل استخراج شده تدوین و در اختیار معلمان زن قرار داده شد. با توجه به نتایج برآورد معادلات ساختاری دادههای پرسشنامه، روابط علی با بار عاملی 435/0 و آماره تی 624/9 تأثیر مستقیم و معنیداری بر مقوله اصلی دارد. مقوله اصلی با بار عاملی 471/0 و آماره تی 734/7 تأثیر مستقیم و معنیداری بر راهبردها دارد. راهبردها با بار عاملی 512/0 بر پیامدها تأثیرگذارند. شرایط مداخلهگر بر پیامدها با بار عاملی 491/0 تأثیر مستقیم و معنیدار دارد. درنهایت شرایط بستر با بار عامل 529/0 تأثیر مستقیمی بر پیامدها دارد. درنهایت اعتبار مدل از نظر آماری مورد تائید قرار گرفت.