نگاهی نو به سیمای معلم و شاگرد در نظام های یاددهی-یادگیری نوآورانه ترکیبی با تاکید بر دوره پساکرونا
الموضوعات : ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پساکرونا, معلم, شاگرد, یادگیری ترکیبی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف نگاهی نو به سیمای معلم و شاگرد در نظام های یاددهی- یادگیری نوآورانه ترکیبی با تاکید بر دوره پساکرونا انجام پذیرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، به لحاظ روش جمع آوری داده ها توصیفی و از نظر ماهیت داده ها کیفی می باشد. روش گردآوری داده ها بررسی مطالعات اسنادی با ابزار جستجوی الکترونیکی و فیش برداری از آنان می باشد و روش پژوهش فراتحلیل منطبق با الگوی راثوشل است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش های داخلی و خارجی در حوزه ویژگی های معلم و شاگرد در یادگیری ترکیبی است که از سایت های داخلی شامل ایرانداک، مگیران، اس.آی.دی، نورمگز، انسانی دات.آی.آر و سایت های خارجی شامل گوگلاسکالر، اسکوپوس، ساینس دایرکت، نمایه شده بودند. نمونه آماری شامل 18 مقاله خارجی به زبان انگلیسی و 13 مقاله داخلی، در مجموع 31 پژوهش داخلی و خارجی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، پس از آن، محتوای هریک از مقالات با نرم افزار مکس کیودا نسخه 2020، مورد بررسی قرار گرفت و مطالب مهم هر سند، از جمله عنوان، کلمات کلیدی و نکات مهم هر مقاله کدگذاری شد و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش درخصوص ویژگی های معلم در دوران پساکرونا، حاکی از آن بود که معلم علاوه بر داشتن سواد علمی، بایستی تعامل مناسب و خلاقیت بیشتری نسبت به کلاسهای حضوری داشته باشد، همچنین درخصوص ویژگی های شاگرد در دوران پساکرونا نیز نتایج حاکی از آن بود که شاگرد باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد و در امر یادگیری خود، فعال تر باشد