طراحی الگوی توسعه دانشعملیِ کاروران توسعه منابع انسانی
الموضوعات :عباس عباس پور 1 , مصطفی حسن زاده 2 , مرتضی طاهری 3 , میر علی سید نقوی 4
1 - استاد تمام گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه, دانشعملی, کاروران, توسعه منابع انسانی,
ملخص المقالة :
شکاف بین نظریه و عمل همیشه مورد مناقشه نظریهپردازان و کاروران بوده است. کاروران توسعه منابع انسانی از زمان شکلگیری این رشته در رابطه با مشکل تئوریهای غیرعملی در زمینه سازمانی شکایت داشته و از سویی، محققان حوزه توسعه منابع انسانی نیز از عمل غیرتئوریک در این حوزه ابراز نگرانی کردهاند. از اینرو، دانشعملی موضوع است که به منظور حل این مساله مورد بررسی صاحبنظران قرار گرفته است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه دانشعملی کاروران توسعه منابع انسانی انجام شد. برای انجام پژوهش از روش کیفی و برای جمعآوری اطلاعات از راهبرد مصاحبه استفاده گردید. میدان مطالعه، تمامی کاروران توسعه منابع انسانی در نظام اداری کشور بودند که با استفاده از روش نموهگیری هدفمند و راهبرد نظری با 24 نفر از آنها مصاحبه نیمهساختیافته صورت گرفت. برای تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری معنایی (باز و محوری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه دانشعملی از یک الگوی چرخهای تبعیّت میکند که دارای شش گام اصلی است. این شش گام در دو محور صلی "دانستن" و "انجام دادن" قرار گرفتند. در محور دانستن سه گام دریافت، انطباقسازی و جستجو و در محور انجام دادن سه گام مشروعیتبخشی، بازآرایی و برگردان قرار دارد. توجه به این چرخه میتواند باعث توسعه فردی و سازمانی شده و سیستم اجتماعی علم و سیستم اجتماعی عمل را به هم نزدیکتر سازد و برونداد نهایی آن شکلگیری و توسعه دانشعملی برای کاربرد کاروران توسعه منابع انسانی در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره است.